GG187; *Bling* parlor ca 1925

En av de roligare gitarrerna i batchen är denna med mer *bling* än de flesta står ut med. Jag har sett flera liknande genom åren, men vet fortfarande inte var eller när de tillverkades. Bara för någon månad sen köpte jag en liknande på en lokal auktion här i Örnsköldsvik, det verkar finna fler liknande här i Sverige. Jag misstänker att de gjordes på 1920-talet i Europa, antagligen i Tyskland.

De överdådiga pärlemorinläggningarna runt locket och i rosetten ska efterlikna väldigt påkostade parlor gitarrer från 1800-talet, där alla inläggningar var fint tillsågade och noggrant placerade. På den här har man istället använd spill från en tillverkning av pärlemorinlägg och tryckt fast bitarna snabbt och enkelt i en svart “klet”. Pärlemoren blänker fint i skymningen och på håll ser det klart imponerande ut! Tittar man noga ser man att en del spillbitar har fina negativa detaljer kvar från tillverkningen av pärlemorinlägg. Den svarta “kleten” är antagligen fisklim eller harlim utblandad med lampsvärta eller ebenholtsdamm, men jag vet inte exakt hur man gjorde. Här är några exempel på de påkostade och fina instrument som den försöker efterlikna.

Gitarren försöker alltså se finare ut än den är… Gitarrerna brukar vara lätt byggda (för att låta bra när de var nya) och ha en ganska tjock V formad hals. Istället för att måla lönnhalsen helt svart har man valt att bara måla svart på huvudet, resten av halsen fick en transparent  lack. Här är några bilder på gitarren från väntrummet innan jag började jobba med den.

Gitarren var i helt OK skick, det enda stora problemet var att locket var rejält krympt och hade spruckit på flera ställen. Halsen var också på väg att glida in i ljudhålet på grund av sprickorna på ömse sidorna av greppbrädan. Botten och sida i lönn var ådermålad. Genom att slipa bort färgen runt kanten av botten får man illusionen att den har en bindning i ljust trä. Dekorationen på locket är mer påkostad med purfling på ömse sidorna av de urfrästa pärlemordikena. Den hade en platt greppbräda i rosewood och ett svartmålar mustaschstall i lönn, de små dekorationerna i spetsarna av mustaschen fanns inte kvar. De gamla stämskruvarna var fungerande, men byttes ut till nya och bättre.

Då den kom med i batchen när de övriga redan var halvfärdiga, togs den isär och fick sina ribbor och kolfiberstav snabbt utan att jag tog bilder under tiden. Botten och lock var redan tunna och behövde bara tunnas ut lite grand. Tog några bilder när den fått sina ribbor och när sprickorna i locket blivit ifyllda med gran från ett gammalt skrotat lock.

Ett nytt stall tillverkades i rosewood, originalet i lönn är lite för mjukt och för smalt för ett intonerat stallben. På bilden limmas pluggarna och de runda knapparna runt strängpinnhålen i stallplattan i gran. Den platta brädan ersattes med en rosewoodbräda med 16′ radius.

Kunden tyckte inte om tjocka halsar, så V-halsen rundades av på undersidan till en mer avrundad och mindre tjock form. Det gick bra och med lite spritlack på halsen ser den lika bra ut som den känns skön att spela på. Lönnen i halsen visade sig ha en vacker figurering också, den kom fram efter slipningen och lackningen. Nya stämskruvar monterades och dekorationer på ändarna av stallets mustasch tillverkades. En K&K mick monterades också.

Jag lyckades bra med halsinfästningen, bandningen och intoneringen. När den blev klar förväntade jag mig inte att den skulle låta särskilt bra, då den stora mängden pärlemor runt kanten av locket knappas är bra för klangen. Men den lät bra, precis som en GammelGura ska. Jag hoppas att kunden blir nöjd. Jag tycker den är väldigt charmig med sin lite billiga, men ändå vackra *bling*!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.