Limma om stall

Jag försöker hela tiden förbättra mina metoder. Stallet på en GammelGura gjord 2019 hade plötsligt lossnat nästan helt och jag fick anledning att fundera lite på hur man kan göra limningen av stallet bättre. Att stallet lossnat av strängdraget berodde på två saker. Stallet var original och inte en ny replika, det var smalt och tämligen svagt med luftiga sniderier på båda ändarna. Stallet hade också lossnat och limmats om tidigare vilket hade dragit sönder locket under stallet. För att reparera den fräste jag in en shim under stallet, men den hade till slut lossnat i limfogen mot stallplattan i gran då den lilla ytan av stallet som var limmad mot locket hade lossnat längst bak.

Till att börja med såg jag över mitt sätt att använda hudlim. Efter ett prat med Per Marklund fick jag verifierat att han använde tunnare blandning av hudlimmet än den jag brukar använda, jag hade började tänka i de banorna själv. Fördelen med det är att limmet blir tunnare och kan tränga in längre. Nu gör jag standardlimmet en aning tunnare och har dessutom fyllt en liten plastflaska bredvid glasburken i värmaren där jag späder ut den blandningen med hälften vatten till ett väldigt tunt lim. När jag limmar blöter jag träet först med den tunna blandningen i några omgångar, sedan på med det vanlig hudlimmet. När jag testade på en greppbräda kunde man se att det tunna limmet drogs in i träet, det blev snabbt torra fläckar här och var. Samma sak hände med undersidan av stallet. Jag tror att fogen blir starkare på det viset.

Efter lite funderande insåg jag att den bästa lösningen att reparera locket under stallet är att göra ett hål i locket där locket är kexigt. Hålet fylls sedan med ett tjockt stycke gran som både fyller ut hålet och agerar stallplatta på insidan. Granen som ersätter hålet i det kexiga locket kan inte lossna, då samma stycke gran är limmad på insidan som stallplatta. I mitt fall är det mycket enkelt då mitten av min korsformade stallplatta är som gjord för ändamålet. Jag hade några bitar extra tjock 8 mm granlocks-ämne som jag kunde testa med. Tur man har vänner med granstockar och bandsåg!

Jag använde en av mina pågående GammelGura som test av de nya metoderna. Även på den här var stallet utsnidat och stallet hade lossnat och limmats om. Till skillnad mot den förra GammelGuran har jag gjort ett replika stall i färsk rosewood, på den som stallet lossnade var stallet i mjukare frukt-trä. En hel del skador fanns i locket under stallet, dessutom två rader strängpinnhål och skruvhål.

Det dåliga området märktes ut och ett hål sågades upp. Hålet ska göras så litet som möjligt och alltid mindre än stallet ovanpå, det som blev kvar av locket under stallet var inte helt felfritt, men helt OK.

Mitten-delen på min korsformade stallplatta formades i 8 mm tjock gran. När den placerades på sin plats på insidan av locket var det enkelt att markera hålet med en vass blyertspenna.

Den överflödiga granen runt markeringen frästes ned ca 3,5 mm (lite mer än tjockleken på locket) i min enkla lilla fräsjigg. Granplattan fästes med maskeringstejp & superlim metoden mot arbetsbänken, vilket fungerar som en dubbelhäftande tejp.

Så här blev den kombinerade stallplattan och pusselbiten som ska fylla ut hålet i locket. Efter lite putsande kunde jag få bra passning i hålet. Den här konstruktionen gör det omöjligt för  “shimmet” under stallet att lossna!

Granplattan jämnades ut mot locket med en liten behändig aluminiumprofil med självhäftande sandpapper.

Inuti formades den korsformade stallplattan med sina två vingar, alla tre bitarna limmades sen med min nya metod med varmt hudlim.

När jag limmar ser jag till att dra fast ordentligt med kraftiga tvingar! Jag har också börjat använda smörpapper lika ofta som gladpack som släppmedel för mothåll. Fördelen med smörpapperet är att den kan återanvändas och att den är stabilare än den tunna plasten som ibland kan klämmas in i en fog av misstag. Smörpapper släpper också igenom fukt och det varma hudlimmet torkar snabbare.

Efter limningen gjordes en sista utjämning genom att skrapa med ett rakblad med rygg.

Här ser vi stallplattan i ett senare skede där pluggar och rundlar i bubinga limmats in.

Framöver kommer jag att lägga ned mer tid på att få lös stall utan att skada locket, det är en av de viktigaste detaljerna när man plockar isär gitarren har jag insett. Min värmelampa ska få värma upp stallet och limmet ordentligt innan jag börjar lossa, det tar lite längre tid, men det är det värt. På gitarren där locket är kexigt under stallet ska jag använda den metod jag beskriver här för bästa möjliga hållbarhet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.