En GammelGura är en gammal gitarr som både renoverats och förbättrats med fokus på funktionen. Målsättningen är att behålla allt som går av gitarrens historia samtidigt som spelbarhet och klang ska var lika bra som en ny gitarr. Alla skador repareras och mindre bra delar byts ut eller korrigeras. Ärlig nötning och ytliga dings bevaras så länge inte funktionen påverkas. Med en inmonterad K&K mick går en GammelGura att använda i alla sammanhang, även på en scen.
En GammelGura börjar för det mesta med ett charmigt men ospelat ”vrak”. Gitarren hänger på väggen som dekoration då den har sprickor och andra problem som måste åtgärdas. Typiskt är den en massproducerad billig gitarr från ca 1930-talet eller äldre.
Fram till ca 1940-talet tillverkades nästan alla gitarrer, även de billigaste, av solitt trä. Solid gran i locket är nästan en garanti för att gitarren kan låta bra. Gamla gitarrer är också limmade med hudlim och lackade med spritlack eller cellulosalack, lim och lacker som är svåra att hantera vid tillverkningen, men som är väldigt bra och som gör gitarren möjlig att reparera. Moderna lim och lacker på nya billiga gitarrer är lättjobbade vid produktionen, men är inte alltid bra för klangen och gör gitarren svår att reparera.
Gamla gitarrer är för det mesta små till formatet och väldigt bekväma att spela på i en soffa. Den mindre kroppen ger mindre bas och mer mellanregister i klangen. Men mindre bas är ingen nackdel, klangen blir balanserad och enskilda toner hörs tydligt. Volymen är i stort sett densamma på små och stora gitarrer!
Första steget för en GammelGura är att gitarren plockas isär i sina delar; stämskruvar, översadel, greppbräda, hals, kropp med lock och sidor, stall, ändplugg och botten. Hudlim är ett väldigt starkt trälim, men fogen kan separeras med vatten och värme. Det går alltid att få isär delarna utan större skador. Med alla delar isärplockade är nästa steg att limma alla sprickor och reparera eller ersätta delar som inte håller måttet.
Ribborna invändigt byts alltid ut i en GammelGura. De gamla ribborna har för det mesta fel dimension och placering. Ribborna har åldrats och tappat tappat mycket av den styrka och seghet som finns i nyare trä. Blandningen av gammalt trä i lock och botten och nytillverkade starka ribbor är optimal. Locket och ribbningen är en av de allra viktigaste detaljen detaljerna i en gitarr som avgör hur den låter. Här finns mest att vinna vid en renovering. Efter att ha renoverat över hundra gamla parlor gitarrer vet jag hur ribborna ska placeras och hur kraftiga de behöver vara. Ofta är också lock och botten för tjocka, är det så tunnas lock och botten invändigt.
Alla GammelGura får en kolfiberstav inlimmad i halsen under greppbrädan. Med en kolfiberstav i halsen är man säker på att halsen inte böjer sig av strängdraget. Kolfiber är ett extremt styvt och lätt material som håller emot strängdraget utan att deformeras. Staven väger ungefär lika mycket som det trä man fräser bort, tonen förändras marginellt och för det mesta till det bättre. Kolfiberstaven göms under greppbrädan och syns inte på den färdiga gitarren. Typiskt klarar en GammelGura standard 0.11 stålsträngar eller low tension Newtone Heritage 0.12 utan problem.
Med stålsträngar måste stallbenet intoneras och originalstallet modifieras eller göras nytt som en replika. Gamla parlor gitarrer har nästan alltid ett band som stallben, en opraktisk lösning som gör det omöjligt att enkelt korrigera stränghöjden vid stallet. I en GammelGura får stallet ett fräst spår med en stallben som standard. Den moderna lösningen gör det möjligt att både intonera och korrigera stränghöjden.
I en standard GammelGura ingår översadelintonering som gör att de vanliga trubadurackorden närmas översadel intonerar väldigt bra. Mina uppfinningar segmenterat stallben,”turbo pluggar” och stallplattan i gran ger gitarren högre volym, bättre strängseparation och vackrare klang.
Greppbrädan på GammelGura gitarrer bevaras om det går. Enkla gitarrer har oftast en mindre bra tunn platt greppbräda i valnöt eller svartmålad lönn, då är det bäst alternativet att göra en ny bräda i rosewood eller ebenholts. En ny bräda kan göras tjockare, ges en radius och få banden på rätt ställe. Det är viktigt att banden är rätt placerade, på gamla brädor fylls de gamla bandspåren igen och nya sågas på rätt ställe. Banden byts alltid, standard på GammelGura är slitstarka mässingsband som gör gitarren lättspelad. Vanliga nickelband eller andra typer av band kan också monteras.
GammelGura gitarrer får nya stämskruvar om de gamla inte håller måttet. Som tur är finns det numera nya stämskruvar att köpa som liknar de gamla originalen och som fungerar väldigt bra.
En K&K mick är ett tillval till GammelGura som enkelt kan monteras in under stallet när botten är av. Den gamla ändpluggen ersätts med ett teleplugg jack. Micken behöver varken batteri eller rattar, men ger ett mycket fint akustiskt ljud.
När alla delar reparerats och uppdaterats limmas GammelGuran med samma hudlim som gitarren tillverkades med. Ett tunt lager spritlack läggs på. Den nyblanka lacken mattas ned så att instrumentet får tillbaka sin vintage patina. Den nya lacken döljer de värsta reporna, men förändrar inte originalpatinan.
Den färdiga GammelGura gitarren justeras sen in så att stränghöjden blir låg och halsen rak med en liten relief. Slutligen vibreras varje GammelGura ett antal dagar. Resultatet blir att gitarren känns mer eller mindre inspelad och inte lika stel som en ny eller nyrenoverad gitarr alltid är den första tiden innan den spelats in.
Min erfarenhet är att alla gamla gitarrer som ges en GammelGura konvertering låter flera klasser bättre än originalet (när den fortfarande gick att spela på). Exakt hur bra beror väldigt mycket på originalet, konstruktionen och valet av trä i alla delar. Alla GammelGura gitarrer är unika individer som har sin egen ton som skiljer sig från det man hittar i moderna ”X-ribbade” gitarrer tack vare den äldre ”ladder bracing” ribbningen som fungerar väldigt bra i små parlor gitarerr.
Jag garanterar att spelbarheten och intoneringen är i klass med nya väljusterade moderna gitarrer, att gitarren har dynamik, lång sustain, fungerande stämskruvarna och att ljudet från K&K micken motsvarar hur gitarren låter akustiskt genom ett PA. Och sist men inte minst att gitarren fortfarande har kvar det mesta av sin historia, charm och patina!