”GammelGura”

En GammelGura är en gammal gitarr som både renoverats och förbättrats med fokus på funktionen. Målsättningen är att behålla allt som går av gitarrens historia samtidigt som spelbarhet och klang ska motsvara dyra nytillverkade gitarrer. Skador renoveras och tveksamma konstruktioner korrigeras. Ärlig nötning och ytliga dings bevaras så länge inte funktionen påverkas. Med en inmonterad K&K mick går en GammelGura att använda i alla sammanhang, även på en scen.

En GammelGura börjar för det mesta med ett charmigt men ospelat ”vrak”. Gitarren hänger på väggen som dekoration då den har sprickor och andra problem som måste  åtgärdas. Typiskt är den en massproducerad billig gitarr  från ca 1930-talet eller äldre.

Fram till ca 1940-talet tillverkades nästan alla gitarrer, även de billigaste, av solitt trä och inte plywood. Solitt granträ i locket är nästan en garanti för att gitarren kan låta bra. Gamla gitarrer är också limmade med hudlim och lackade med spritlack eller cellulosalack, lim och lacker som är svåra att hantera vid tillverkningen men som är väldigt bra och som gör gitarren möjlig att reparera. Moderna lim och lacker på nya billiga gitarrer är lättjobbade vid produktionen, men är inte alltid bra för klangen och gör gitarren väldigt svår att reparera.

Gamla gitarrer är för det mesta små till formatet och väldigt bekväma att spela på i en soffa. Den mindre kroppen ger mindre bas och mer mellanregister i klangen. Men mindre bas är ingen nackdel, klangen blir balanserad och enskilda toner hörs tydligt. Volymen är i stort sett densamma på små och stora gitarrer!

Första steget för en GammelGura är att gitarren plockas isär i sina delar; stämskruvar, översadel, greppbräda, hals,  kropp med lock och sidor, stall, ändplugg och botten. Hudlim är ett väldigt starkt trälim men fogen kan separeras med vatten och värme, det går alltid att få isär delarna utan större skador. Med alla delar isärplockade är nästa steg att limma alla sprickor och reparera eller ersätta delar som inte håller måttet.

Ribborna invändigt byts alltid ut i en GammelGura. De gamla ribborna är för det mesta av dålig kvalitet och har tappat sin styrka. Blandningen av gammalt trä i lock och botten och nytillverkade starka ribbor är optimal. Locket och ribbningen är den viktigaste detaljen i en gitarr som avgör hur den låter. Här finns mest att vinna vid en renovering. Efter att ha renoverat över hundra gamla parlor gitarrer vet jag hur ribborna ska placeras och hur kraftiga de behöver vara.

Alla GammelGura får också en kolfiberstav inlimmad i halsen under greppbrädan. Med en kolfiberstav i halsen är man säker på att halsen inte böjer sig av strängdraget. Kolfiber är ett extremt styvt och lätt material som håller emot strängdraget utan att deformeras. Kolfiberstaven göms under greppbrädan och syns inte på den färdiga gitarren. Typiskt klarar en GammelGura standard 0.10 stålsträngar eller low tension Newtone Heritage 0.11 eller 0.12 utan problem. Vanliga 0.11 stålsträngar kan också gå bra men rekommenderas inte då locket kan deformeras (halsen håller!).

Med stålsträngar måste stallbenet intoneras och originalstallet modifieras eller göras nytt som en replika. Ska nylonsträngar användas fungerar det bra med ett nästan rakt stallben. Gamla enkla gitarrer har nästan alltid ett band som stallben, en opraktisk lösning som gör det omöjligt att korrigera stränghöjden vid stallet. I en GammelGura får stallet ett fräst spår med en stallben som standard. Den moderna lösningen gör det möjligt att intonera och korrigera stränghöjden. Ibland måste stallet förlängas på framsidan för att göra plats för ett intonerat stallben. Stallbenet kan vara i ben eller i ebenholts med ett band på toppen om man vill efterlikna originalets utseende.

Greppbrädan på GammelGura gitarrer bevaras om det går, men kan också bytas ut till rosewood eller ebenholts om den är i målad lönn, valnöt, söndervittrad ebenholts eller har andra problem. Det är viktigt att banden är rätt placerade på brädan, på gamla brädor fylls bandspåren igen och nya sågas på rätt ställe. Banden byts alltid då de gamla sällan är av bra kvalitet, standard på GammelGura är slitstarka mässingsband som gör gitarren lättspelad. Vanliga nickelband kan också monteras.

GammelGura gitarrer får nya stämskruvar om de gamla inte håller måttet. Som tur är finns det numera nya stämskruvar att köpa som liknar de gamla originalen och som fungerar väldigt bra.

En K&K mick är ett tillval till GammelGura som enkelt kan monteras in under stallet när botten är av. Den gamla ändpluggen ersätts med ett teleplugg jack. Micken behöver varken batteri eller rattar, men ger ett mycket fint akustiskt ljud.

När alla delar reparerats och uppdaterats limmas GammelGuran med samma hudlim som gitarren tillverkades med. Ett tunt lager lack av samma typ som originalet, sprit- eller cellulosalack, läggs på. Den nyblanka lacken mattas ned så att instrumentet får tillbaka sin vintage patina. Den nya lacken ger gitarren bättre ljud och döljer de värsta reporna, men förändrar inte originalpatinan.

Den färdiga GammelGura gitarren justeras sen in så att stränghöjden blir låg och alla strängar intonerar som de ska. Justeringen sker i en jigg som garanterar att halsen har en mininmal relief med spända strängar. Intoneringen sker dels vid stallbenet och dels vid översadeln för bästa resultat. Slutligen vibreras varje GammelGura ett antal dagar. Resultatet blir att gitarren känns mer eller mindre inspelad och inte lika stel som en ny eller nyrenoverad gitarr alltid är den första tiden innan den spelats in.

Här syns ett par exempel på färdiga GammelGuror i fina Gator case i 3/4 format som passar perfekt för de små.

 

Min erfarenhet är att alla gamla gitarrer som ges en GammelGura konvertering låter flera klasser bättre än originalet (när den fortfarande gick att spela på). Exakt hur bra beror väldigt mycket på originalet, konstruktionen och valet av trä i alla delar. Alla GammelGura gitarrer är unika individer som har sin egen ton. Vad man tycker är är bra är en smaksak, det som passar en passar inte en annan. Det jag kan garantera är att spelbarheten och intoneringen är i klass med nya väljusterade moderna gitarrer, att gitarren har dynamik, lång sustain, fungerande stämskruvarna och att ljudet från K&K micken motsvarar hur gitarren låter akustiskt genom ett PA. Och sist men inte minst att gitarren fortfarande har kvar det mesta av sin historia, charm och patina!