GG160, Europeisk ca 1910

Den gitarr i väntrummet som valdes ut som sista gitarr i pågående batch var inte som förväntat. Sida och botten visade sig vara i plywood och halsen i ek. Helt enkelt inte bra nog att ödsla tid på och är numera skrotad.

Kunden ville ha en gitarr med bred greppbräda, jag råkade ha en liknande men bättre gitarr med extra brett mellan strängarna vid stallet. En Europeisk parlor från ca 1910.

Den var i hyfsat skick, största problemet var att man hade lackat på mer spritlack ovanpå originalet och inte särskilt bra. Halsfoten hade spruckit och reparerats med en klassisk träskruv genom greppbrädan. Sida och botten fint ådermålad, den hade slipats ren från ådermålningen längst kanten till en simulerad ”kantlist”. Stallet var ovanligt klumpigt och högt och gjord i svartmålad lönn. Stallet hade limmats om och området runt stallet var rätt illa hanterat, det var också på väg att lossna igen. Originalbrädan tunn och platt i rosewood och stämskruvarna fungerande men lite glappa. I övrigt ovanligt sprickfri och hel.

När den plockades isär var ribborna väl kraftiga och stallplatta saknades helt. Bottenribborna var lösa eller nästan lösa, ribborna i locket satt däremot bra. Den nedersta ribban i locket hade hyvlats ned för bättre ljud av den som reparerade den senast.

Halsen i V form och i lönn var relativt kraftig och hyfsat rak, den behövde bara planslipas lite längst upp och längst ned. Greppbrädan var infälld halsen vilket gör att översadeln bäddas in med trä på ömse sidor, en gammaldags konstruktionsdetalj på lite äldre parlor gitarrer. Ofta ligger strängarna an mot huvudet på väg till översadeln vilket ger märken i lacken. Botten i ett stycke lönn var väl tjock och tunnades ned till ca 2,8 mm med valsputsen. Kan vara lite trixigt då botten fått en välvning i båda riktningarna, men genom att fukta upp träet på insidan sväller träet så att botten blir nästan platt och kan tunnas ned i valsputsen. Även locket tunnades ned från insidan till ca 3 mm med en liten slipmaskin och hyvel.

  • Total längd:  92 cm
  • Lock (övre rundel, midja, nedre rundel): 23 –  17,5 – 29,5 cm
  • Sida (halskloss, midja, ändkloss): 7,5 – 8 – 8,5  cm
  • Hals: V-form
  • Greppbräda (översadel, 12:e, stall):  46 – 60 – 61 mm
  • Mensur:   63 cm
  • Lack: Spritlack
  • Vikt: 1052 g

Nya ribbor och en K&K mick monterades. I stort sett inga reparationer på kroppen behövdes. Locket under stallet saknade en del trä från omlimningen av stallet, en bit gran fälldes in. I locket limmar jag numera in en patch mellan de två ribborna under ljudhålet och ribban under stallplattan är en tunn sticka bara för att hålla ihop lockets fibrer. Naturligtvis stallplatta i gran med pluggar och hårda knappar runt strängpinnhålen, det ska ju låta bra!

Trots att botten var i ett stycke hade den inte krympt mycket, det var ovanligt enkelt att limma tillbaka den.

Den tunna och platta greppbrädan ersattes med ny i rosewood med 16″ radius. Stallet nytillverkades i rosewood med det gamla stallet som mall. Gjorde också två nya dekorationer i änden på stallets spetsar, använd samma Stewmac verktyg som jag använder till förstärkningarna runt strängpinnhålen (BridgeSaver) och borrade in 4 mm pärlemordottar.

Halsen fick en kolfiberstav, greppbrädan och halsen limmades. Nya stämskruvar monterades. Mätte upp för översadelintonering. Som vanligt fick brädan mässingsband och stallet ett segmenterat stallben. Har blivit riktigt bra på att tillverka dom!

Stallbenet kompletterades senare med en 1 mm tjock shim i rosewood under för att göra stallbenet starkare och för en sista chans att justera in höjden.

Den tråkiga påmålningen med spritlack var inte så kul. Beslöt att sprita bort det mesta utan att ta bort för mycket av originallacken. Gick väldigt bra även om en del patina på locket försvann, egentligen är den nog bara renare än innan. Lackade sen på ny spritlack, bättre gjort än innan. Halsen fick svart spritlack ovanpå den gamla.

Det sista jag gör efter den sista justeringen är alltid att montera etiketten, sidodottar och gitarrbandsknopp på halsfoten. Hoppade över knoppen på den här då kunden inte ville ha en sån.

Efter vibrering i tre dygn kan jag konstatera att den här blev ovanligt bra. Hög volym och öppen klang, kommer att passa väldigt bra till fingerspel! Blir sällan besviken på de här fina små Europeiska parlor gitarrerna 🙂

One Comment

  1. Ännu ett fint resultat.
    Det är alltid ett nöje att läsa din arbetsbeskrivning och se de fina bilderna.
    Fast jag ibland inte förstår hälften… 🙂

    Med vänlig hälsning
    Thomas ”har bara usla guror” Dahlberg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *