GG136 August Carlsted ca 1910

Har haft inne en August Carlstedt gitarr tidigare för reparation och skrev om den här. Den här gången var det en större modell som dessutom skulle göras en fullständig GammelGura på. Skicket var bra förutom locket som hade många sprickor. Bra hantverk genomgående, inpassningen av pärlemor i greppbrädan var dock inte den bästa jag sett. Kunden hade köpt den på en loppis för ca 300 kr…

Det skulle kunna var den här gitarren som hänger på andra raden till höger i bakgrunden i den här bilden på August i sin shop 🙂

Mahogny i botten, sida och hals, granlock och ebenholts i greppbräda och stall. En täckplatta på huvudet i rosewood. Celluloidlister på både lock, botten och runt ljudhålet. Fina dekorlister i trä runt lock, rosett och mittenskarven av botten.

För att kunna installera ett intonerat stallben måste en bredare replika på pyramidstallet i ebenholts tillverkas. Originalet hade ett “stallben” i form av ett lång greppbrädeband. Stämskruvarna var i tillräckligt bra skick för att kunna behållas, dessutom enkla att byta ut om man vill då de hade de amerikanska måtten på avståndet mellan stolparna som är modern standard.

Jag hade tänkt återanvända greppbrädan men det visade sig att den var bandad i för lång mensur i förhållande till stallets placering, dessutom var banden inte på rätt plats. Brädan var helt platt vilket inte är det mest bekväma när man spelar. Det fick bli en replika i ebenholts med en svag 20″ radius. Alla inläggningar flyttades över från den gamla till den nya brädan. Originalinläggningen på position 3 saknades och var en väldigt krusidullig variant. Gjorde livet enklare och flyttade upp den nedersta romben till den platsen och ersatte romben i den 17:e positionen med en vanlig rund pärlemordott på den nya brädan.

Eftersom det är relativt stor gitarr och locket var skört och tunt (ca 2.7 mm tjockt) lade jag in en stark X-ribbning istället för den lätt V-formade ladder bracing med en stallplatta i form av en gransticka som var original.  Här är måtten på gitarren:

  • Total längd:  100 cm
  • Lock:  26  – 21,5 – 37 cm
  • Sida:  10 – 11 – 11 cm
  • Hals:  Mjuk V form
  • Översadel:  47 mm
  • 12:e band:  56 mm
  • Mensur:  67,5 cm
  • Lack:  Sprit
  • Vikt:  1428 gram

Det är en lätt byggd gitar som inte väger mycket för sin storlek. Den breda sagen ger kroppen stor volym. Det mest speciella är den extremt långa mensuren! Normalt är det 60-63 cm mensur på små parlor gitarrer. Martins fullvuxna gitarrer har ca 64,5 cm och nylonsträngade gitarrer brukar typiskt ha en mensur på ca 65 cm. Den här har 67,5 cm och är på god väg att bli en bariton gitarr som har ca 73 cm mensur.

Den långa mensuren  var en av orsakerna till att jag valde X-ribbning, lång mensur ökar spänningen och belastningen från strängarna. Provade först vanliga 0.10 strängar men det tyckte jag kändes lite blekt, gick upp ett steg till 0.11 som lät bra men kändes väldigt spända. Testade sen Newtone Heritage 0.12 som känder bra med sin lägre tension och som får följa med gitarren. Kolfiberstaven i halsen och X-ribbning gör gitarren och locket tillräckligt starka. Den långa mensuren gör att det är lite glest mellan banden närmast översadeln, men inte värre än att vänjer sig.

Den breda och tunna sargen i mahogny var helt sprickfri, men jag valde att förstärka den med några stickor tvärs över på insidan. Mahogny kan annars spricka som ett blixtlås om sidan får en smäll, förstärkningarna invändigt kan hinda att sprickan sprider sig.

Botten hade fem vanliga ribbor, jag valde att göra den 4:e till en platt ribba. Det ger en mer resonant botten och en större limyta. Celluloidlisten runt botten var i dåligt skick där en bit fattades och ersattes med en ny celluloidlist. Limmade också en spricka nära mittlisten.

Intoneringen vid översadeln visade sig bli udda. Speciellt A strängen behövde extremt mycket kompensation i båda ändarna. Testade med tre olika A strängar vid mätningen men var ändå nervös innan jag kunde konstatera att den faktiskt intonerade rätt när jag var klar! Den långa mensuren och den lätta och resonanta kroppen kan vara orsaken. Fick göra stallbenet 5 mm tjockt för att nå fram till alla intonationspunkter också.

Det visade sig att gitarren är en responsiv klanglåda med bra volym. Tyckte först att sustainen var kortare än förväntat, men det berodde mest på att storleken på gitarren medförde att högerarmen vilade på locket 🙂 En lätt byggd gitarr har annars för det mesta en kortare sustain då energin exploderar ut från strängen och energin snabbt förbrukas då locket rör sig mer än på ett styvare lock med mer massa. Kan ibland få lite vibbar av banjo på de ospunna strängarna. Men den sustain som finns räcker och blir över, den låter bra men också lite olikt det jag är van. Den långa mensuren, storleken och ribbningen formar klangen på ett annorlunda sätt.

   

4 Comments

  1. Hej som ägare av denna vackra gitarr så vill jag ge dig ett stort tack Roger, för ett fantastiskt arbete med den. Ett noggrant detalj arbete med allt på den, dom nya delarna går helt och hållet ihop med dom äldre. Ljudmässigt så kan jag inte jämföra med någon vintage gitarr jag provat tidigare. Ljudet är långt över dom förväntningar jag hade. Väldigt klart ljud där alla strängar hörs tydligt och även mycket bas. Vill även lägga ett stort tack till den väldigt bra kundkontakten du haft under arbetets gång. Att man blir delaktig i själva renoveringen både genom samtal men även att du lägger ett stort arbete i din hemsida förstår att det är mycket extra arbete utöver.
    MVH Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *