Faux dobro ”May Bell” 1935

Håller på att konvertera en faux dobro, en ”May Bell” gjord av Slingerland i USA ca 1935. En av mina allra första renoveringar gjorde den spelbar, men istället för en äkta aluminiumkona hade man monterat in en bit granlock med ett stall i det utskurna hålet i plywoodlocket under täckplåten. Den lät nästan som en dobro med lite extra metallklang från plåten, men ljudet var inte så man hurrade.

Fick skäl att göra det jag länge har tänkt, att montera in en riktig aluminiumkona. Kruxet är att diametern på täckplåten är ca 1 cm för liten, hålet för en ny aluminumkona kan precis täckas men då har man ingenting att skruva fast plåten i. Får bli skohorn och påhittiga lösningar!

Lite bilder så lång, kommer att uppdatera eftersom. Med sticksågen kapades hål i två plywoodskivor, den ena en ”ring” där konan vilar och den andra en shim mellan lock och ”ring” som ger rätt djup. En gammal Levin tailpiece kommer till heders (innan var det ett vanligt pinnstall). Halsen var i lind, den mjukaste hals jag stött på! Lite som mjukost. Fick en massiv kolfiberstav som ryggrad. Greppbrädan i eboniserat päronträ var på väg att falla sönder och hade en konsistens som kexchoklad, fick spetta lös den. Ska bli en äkta och stabil ebenholtsbräda. Små aluminiumvinklar måste tillverkas för att kunna fästa täckplåten i förnicklad mässing.

Hela gitarren i plywood vilket är jättebra då i stort sett allt ljud kommer från aluminiumkonan, träkroppen kommer att ge en lagom dos träkänsla till tonen. Har provat dobros med fint solitt virke och gran i locket och då blir det kamp mellan två olika ljudideal tycker jag.

Lite fortsättningsbilder. Insidan av kroppen limmad och klar.

Limmade botten med hjälp av min jigg. Numera limmar jag med uteslutande hudlim. Först limmas bottenkloss och ändkloss, därefter trycker jag in hudlim med en liten plåtspatel allteftersom runt om. Man kan bara ta en bit i taget då hudlimmet har kort öppentid. Förutom att man får en mera hållbar fog kan man också hålla koll på passningen bättre. Lossar jiggen på slutet för att undvika runda limmärken från tvingarna och limkladd.

Limmar halsen med min nya halsjigg. Behövde bocka tillbaka halsen för att få en bra brytvinkel över stallbenet. Limmade in en kil under greppbrädan för att få den rak utan ”slope off”.

Resultatet när dammet lagt sig. Betsade in den skrotade kanten vid botten och halsen vid skarven mot greppbrädan samt ”brunnen” för aluminiumkonan.

En väldigt jobbig detalj med den här är att diametern på täckplåten är mindre än den borde vara för konan. Fick montera små vinklar runt om för att kunna fästa täckplåten. Ett pyssel! Hade inte tänkt göra en översadelintonering, men köparen insisterade. Tog en hel dag precis som jag misstänkte. Gick i alla fall bra 🙂


Coolare dobro får man leta efter!

Ett udda bygge. Väldigt snygg men man har prutat på materialen. Varför man gjorde halsen i supermjuk lind är för mig en gåta, den har hållit trots allt… Fyllde skruvhålen för stämskruvarna med tunt superlim (som linden sög upp som en svamp) för att överhuvudtaget få skruvarna att sitta fast!

Idén med ett granlock under plåten istället för en riktig kona är inte bra, tonen i den innan konverteringen var rätt hemsk med en ful klang som gjorde att man bara ville spela på den i några minuter. Med konan på plats låter den extremt varmt och öppet. Överraskande låg volym för att vara en dobro. Strängade upp med 0.11 Newtone Masterclass, men på den här som har en så varm klang och kort mensur (604 mm) är det nog bättre med en mera diskantrik sträng och kanske 0.12. Kunden får testa sig fram.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *