Blev tvungen att ta itu med gamla projekt som jag haft liggande sedan amatörtiden. Skämdes speciellt för den Levin liknande gitarren som jag haft i 4 år… tappade sugar ska man plocka upp snabbt. Är i alla fall klar med mina tre segaste objekt som är ivägskickade till sina ägare. Tog tre veckor istället för en vecka som jag hade tänkt… GammelGura gitarrerna i pågående batch har fått ta smällen. Gjorde också några snabbare reparationer mellan varven för att få ihop till mat och hyra. Tre väldigt fina gitarrer var det i alla fall!
En väldigt cool Hawaii National dobro från 20-talet. Denna var det minst jobb på, bara en infräsning av kolfiberstav och en omsättning av hals. Justerad för både slide och notspel, en gnutta högre vid översadeln och ett par tiondelar högre vid 12:e bandet än normalt. Satte även dit diskreta vita sidodottar. Strängade upp med ett 0.13 set slipade strängar.
En unik Edelton ”cellogitarr”. Antagligen en av världens första jazzgitarrer från 20-talet. Egentligen en cello med gitarrhals, själva kroppen är gjord precis som en cello med f-hål och extremt kurvad botten och lock.Cellogitarren var ett jättejobb. Både i storlek och i tid
Vid renoveringen 1946 blev den fult pålackad på locket och bindningarna hade fräst in för djupt. Byggde på kerflingen både i botten och lock och lagade sprickor i sidorna. Man hade misslyckats vid böjningen av sargen vid den snävaste kurvan i midjan. Limmade sprickor och förstärkte locket. Passade på att byta ut ladder bracing till en variant på parallell bracing som dels ger bättre styrka till locket och dels ger bättre ljud. Monterade en K&K.
Största jobbet blev att lacka om den helt eftersom jag inte lyckades hålla den sköra originallacken repfri. Skulle ha lackat om enbart locket, men nu blev det ny spritlack på hela gitarren.
Halsen som var en rejäl fyrkantig klump rundades av till en skönare form. Halsen är fortfarande en riktig klubba och lär inte böja sig. Den hade däremot vridit sig och jag slipade en liten radius på brädan för att få den rak utan att slipa ned pärlemorinläggningarna i ebenholtsbrädan. Även den lackade om på baksidan.
Ett tyskt 50-tals stall passade väldigt bra efter lite modifiering (stallbenet i plast byttes till ben och jag lade in mer trä under för att kunna forma den mot locket). Originalet saknades.Renoveringen 1946 var nog inte komplett. En av originalstämskruvarna fattades men det fanns 6 st nya oanvända att montera in. Passade nästan perfekt men fick borra upp lite större hål och meka lite för att få dit de nya. Väldigt stor utväxling på dom, lite småjobbig att finstämma (men det går snabbt i början!).
Strängade upp med ett Newtone Masterclass 0.11 set. Den här klarar 0.12 eller 0.13 utan problem om man vill. Originalcaset är rufft men funkar
Lite naturbilder också.
Tog lite mått på cellogitarren.
Kroppens längd: 54,5 cm
Övre maxbredd: 31,4 cm
Undre maxbredd: 42,5 cm
Sargbredd (hals, midja, ändplugg): 10, 10, 11,5 cm
Mensur: 64 cm
Greppbrädans bredd (översadel, sista band): 48, 60 mm
Stallhöjd: 30 mm
Väldigt hög volym. Antagligen det bästa soundet jag hört på en archtop. Samlad, varm och distinkt ton. Härlig botten men inte bumlig. Ett kalasinstrument.
Den som jag haft i 4 år. En otrolig gitarr. Mahogny i sida och botten, brazilian jakaranda i greppbräda och stall. Waverly stämskruvar. Ser ut som en high end Levin på alla sätt, men saknar både nummer, stämpel och bricka med logotyp. Ett mysterium. Kommer från Göteborg så det är kanske en anställd som specialgjorde en åt sig själv. Stämskruvar och den grunda infästningen av halsfoten i kroppen tyder på 1900-1910, men den kan var yngre. Låter oförskämt bra med Newtone Heritage 0.11. Efter allt stul jag haft med den här känns det skönt att den är skickad, men samtidigt var det en av de häftigaste parlor gitarrer jag jobbat med.
Se även tråd på Akustiskt Gitarrforum