Betade av kön en plats, det blev en svensk gitarr men inte en Levin. Det finns inga stämplar på den, men allt tyder på att det är en Gerdin gitarr. Årtalet är osäkert, men ca 1910-1915 skulle jag gissa på. Den väldigt speciella infästningen med en rak ”dove tail” och några andra som detaljer som jag känner igen gör att jag är ganska säker på saken.
Gitarren hade varit med om en olycka med ett krokodilgap från halsfoten fram till midjan. Den hade lagats helt OK, dessutom var locket slipad trärent. Som tur var hade locket kvar 3 mm i tjocklek. I övrigt i bra skick med en lyxig ebenholtsbräda som var i bra skick (en av detaljerna som tyder på Gerdin). Stallet var märkligt, string through och i gran. Väldigt stort antagligen för att hålla. Stämskruvar av den gamla modellen med tätt mellan stolparna. Lite bilder efter isärtagningen, gitarren klämpassar i ett Gator 3/4 case 🙂
En anledning till krokodilgapet var att både hals- och bottenklossarna var väldigt klena. För klena. Det har funnits en idé om att ha väldigt smäckra klossar i den svenska byggtraditionen, drabbade även Levin under en kort period. Har sett flera svenskbyggen från 1940 och 1950 talen där bottenklossen spräckts då den varit lövtunn. Som tur är är det ingen som gör så nuförtiden. Jag limmade på förstärkningar i form av björkplywood på båda klossarna.
Ribbade om både botten och lock, originalet var sparsmakat! Sprickan i sargen förstärktes med lönnfaner. Ett stall med strängpinnar tillverkades av rosewood. Den är lite väl stor för sitt eget bästa, men jag ville täcka såret i locket efter det gamla stallet. Kolfiberstav i hals och nya stämskruvar blev det. Översadelintonering, komposit stallben och en monterad K&K mick beställdes.
Bandspåren i greppbrädan fyllde igen och nya sågades upp, det skiljde nån mm hit och dit. Däremot var brädan kapad kortare längst upp, precis där min översadelintonering ville ha det 🙂 Då brädan var ojämn minskades tjockleken från 4,5 till 4 mm vilket kan anses vara smärtgränsen. Fick inte plats med 2 mm sidodottar på den tunna greppbrädan så det fick bli 1,5 mm vita plastdottar istället.
Renoveringsprocessen var smärtfri och det mesta föll på plats. Jag gav locket lite gulorange färg innan jag lackade på med spritlack, använde teakspån som dragit i 99% sprit och löst upp lite av färgen i spånet. Väldigt naturlig och sparsmakad spritbets som är lätt att lägga på ett granlock utan att den får stora ojämna färgfläckar, man blöter på det som granen vill suga åt sig med en papperstuss vilket gör det hela jämnt i färgen. Metoden med spån i sprit fungerar med alla oljiga träslag, rosewood, teak, valnöt etc. Man kan få fram lite olika nyanser av brunt, gult och rött.
Har den just nu på vibrering men den låter bra. Jag är nöjd med den 🙂 Lite finbilder.