Jag läser just nu en intressant bok, Work clean av Dan Charnas. Det handlar om ett sätt att organisera sitt arbete på ett sätt som används av alla kommersiella kockar som har höga krav på sig för att jobba både effektivt, bra och snabbt. De kallar det “Mise-en-place”. Genom planering av både tid och uppgifter kan arbetet effektiviseras och man får mer gjort.
När jag läser boken inser jag att jag under lång tid jobbat med ungefär samma saker, t.ex. hålla arbetsbänken ren för att slippa leta efter verktyg, samla verktygen som används mest nära arbetsplatsen, se till att material finns hemma innan de behövs, börja värma limmet innan jag måste använda det, förbereda för nästa lim batch, städa lokalen innan jag går hem och göra alla arbetsmomenten i rätt ordning. Fort, men ändå med kvalitet. Misstag är alltid det som tar längst tid, så det gäller att lära sig av misstagen.
Jag har förstås mycket kvar att lära, men när jag väl läst boken ska jag ta mig an en del uppgifter, som t.ex. mäta hur lång tid de olika moment tar i genomsnitt. Förhoppningsvis kan jag jobba mer effektivt, det skulle inte vara fel 😉