GG144, en Europeisk “Martin” kopia från ca 1900

Försöker göra iordning en GammelGura i varje batch som inte redan har en kund. Den här är speciell, det är en Europeisk och antagligen Tysk parlor gitarr som emulerar kroppsformen på en amerikansk parlor. Tror mig veta att liknande instrument gjordes i mängd för export till USA i slutet av 1800-talet och runt sekelskiftet 1900.

  • Total längd:  91 cm
  • Lock (övre rundel, midja, nedre rundel): 21,5 –  17,5 – 29 cm
  • Sida (halskloss, midja, ändkloss): 8 – 8,5 – 8,5  cm
  • Hals: C-form
  • Översadel:  43 mm
  • 12:e band:  55 mm
  • Strängpinnar: 60 mm
  • Mensur:   60,5 cm
  • Lack: Sprit
  • Vikt: 1130 g

Trots den USA inspirerade kroppsformen är nästan allt annat i den Europeiska traditionen. Fiollönn i botten och sida, alpgran i locket, intarsia i locket vid ändklossen och konisk halsfot på en svartmålad hals. Kort mensur.

Original stämskruvar var i hyfsat skick och av äldre typ som brukar sitta på gitarrer från ca 1890-1910. Ersattes ändå av nya stämskruvar med standardmått mellan stolparna. Även om gamla stämskruvar är både coola och vackra är de inte lika tight som nya. Dessutom kan de enkelt bytas ut mot finare moderna stämskruvar (Waverly) om man vill med rätt avstånd mellan stolparna.

Greppbrädan var tunn och gick inte att få lös i ett stycke och stallet var nedhyvlat. Båda i svartmålad lönn. Greppbräda och stall ersattes med nya i Madagaskar rosewood.

Gitarren var i relativt bra skick. En stor träskruv genom greppbrädan för att hålla ihop den spruckna halsfoten togs bort och ersattes med en 8 mm rundstav i björk genom halsfoten som limmades in med epoxylim. Den koniska halsfoten är klen och ofta sprucken, men å andra sidan blir gitarren väldigt lättspelad nära det 12:e bandet. Ett par större sprickor i locket fylldes i med tunna stickor i gran tagna från ett gammalt slaktat parlorlock.

Botten i extra flammig lönn som också var extra spucken var enda kruxet med gitarren. Vackert virke kan också vara vresigt och lätt spricka och när det spricker är det inte i räta linjer. Bindningen i trä runt botten var också lös på flera ställen. Bindningen passerade skarven mellan botten och kerfing, vilket gjorde det nästan omöjligt att få lös botten och samtidigt bevara bindningen. Bindningen frästes bort för att öppna botten och ersattes senare med ny bindning i trä. Det visade sig att kanten på den tunna kerfingen runt botten hade hamnat precis i skarven av bindningen där den spruckit upp i limfogen. För att själva botten och inte bara den nya bindningen skulle vila på kerfingen adderades en extra kerfing utanpå det tunna originalet runt hela botten. Den nya bindningen gjordes som en replika av trälister i rosewood och björk i samma dimension som originalet.

Gav gitarren ett pyramidstall som passar bra, originalet var rektangulärt men med halvrunda “vingar” istället för pyramider. En dold hemlighet med pyramidstall är den djupa gropen mellan mittdelen och pyramiderna. Det gör stallet lättare och binder inte locket lika mycket som en solid träbit utan gropen mellan mitten och vingarna.

Greppbrädan fick 16″ radius, originalet var platt. Original greppbräda var insänkt i själva halsen vilket gör att ytan på huvudet och greppbrädan på ömse sidan av översadeln ligger på ungefär samma nivå. Översadeln är insänk och sticker bara upp några mm. Vanlig konstruktion på äldre parlor gitarrer. Anledningen till varför man gjorde så vet jag inte, men man får onekligen mer trä i övergången mellan greppbräda och huvud. En nackdel (kanske) är att strängarna ligger an mot huvudet på vägen mellan stolpe och översadel. Halsen hade en dove tail infästning.

Gitarren fick det vanliga i form av kolfiberstav i halsen, stallplatta i gran, nya ribbor, pluggar, segmenterat stallben, mässingsband, sidodottar, K&K mick, ett par varv spritlack och översadelintonering.

Den nya vita bottenbindningen i björk fick den rätta färgen med kaliumpermanganat. Det är ett sant nöje att använda den på björk och lönn! Man får direkt den gamla orangebruna oxiderade färgen som matchar det gamla virket 🙂

Tycker den låter mycket bra med hög volym. Strängade på med NH 0.12 som kan bytas till vanliga 0.11 strängar med ungefär samma strängdrag. Halsen är skön med sin runda C-form och smala greppbräda, bara 43 mm vid översadeln. Greppbrädan är mer triangulär än vanligt då det är 60 mm mellan yttre strängpinnarna vilket gör att man får gott om plats för högerhandens fingrar när man spelar. En trevlig parlor! Finns att provspela hos Östmans Musik i Örnsköldsvik.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.