Har sett såna här stora Levin tidigare men undvikit dom då jag inte klarat av stallet rent estetiskt (eller det svängda huvudet). Det här är en tidig gitarr från 1942. Användes flitigt i religösa sammanhang och man hade inte varit rädd om den, sidorna hade många och långa lagade sprickor. En del av locket hade också lossnat i skarven mot sidan efter en smäll. Lagningarna var tämligen bra gjorda. Har hängt på en vägg som dekoration i många år, men nu skulle den få nytt liv.
Ur Levin katalogen 1942 hämtar jag den här bilden. Man ser tydligt inspirationen från Gibsons jumbo gitarrer. Det jättefula stallet, kroppsformen samt storleken. Det här är en stor Levin.
Kunden ville ha den till en inspelning den 18:e denna månad, så den fick gå före i kön. Den skulle bli så bra det går att få den med en väldigt låg justering av strängarna. Originalet är ladder braced, men ju större gitarren är desto sämre fungerar ladder bracing. På en så här stor gitarr måste ribborna bli så tjocka för att hålla att klangen inte blir så bra som den borde. En X-ribbning är att föredra (och tvärtom, ladder bracing fungerar bättre på en liten gitarr än X-ribbning).
String through stallet á la klassisk gitarr är ingen höjdare på en stålsträngad gitarr. Dessutom var det alldeles för högt på bassidan. Modifierade det målade stallet i lönn för strängpinnar, jämnade till översidan och limmade på en platta i rosewood. Blev lite snyggare också kan jag tycka!
Det var ovanligt mycket reparationsarbete på den här, ny kerfing runt om botten och en bit i locket. Tapetserade över alla sprickor i sidan med lönnfanér. Botten av halsfickan fick en lönnshim infräst och limmad för att inte halsen skulle rotera in i den mjuka granen i halsklossen med uppspända strängar. På den här sitter det vanlig Newtone Masterclass 0.11 strängar och inte low tension Newtone Heritage.
Förlade min kamera, de enda bilderna av locket med sina nya ribbor jag har togs när botten skulle limmas med min luddiga mobilkamera.
Man ser i alla fall X-ribbningen och lagningarna av kerfing och sargen.
Sidorna på gitarren tappade ca 3 mm i höjd då jag bytte kerfing och fräste in originalbindningen på nytt. Mahognyn skadades då fibrer följde med på ett par ställen när bindningen togs lös, genom att göra sidan lägre kunde jag fräsa bort skadorna.
Av tidigare erfarenhet på stora Levin liknande denna är ljudhålet för litet. Man får ett murrigt ljud med ett litet ljudhål, det går inte att ha en ljudhålsmick om man vill heller. Jag gjorde ljudhålet större, ca 9,5 cm i diameter istället för ca 8,5. Tycker att det ser bättre ut också!
Tunnade botten en hel del, den var alldeles för tjock och tung. Med en kolfiberstav istället för aluminium i halsen och tunnad botten känns gitarren betydligt lättare.
Gitarren fick alla finesser (översadelintonering, komposit stallben, pluggar) inklusive K&K mick och nya stämskruvar. Greppbrädan i finaste jakaranda behölls, några av de tunna dottarna i pärlemor byttes ut. Hälften av spåren i greppbrädan fylldes igen och sågades om på rätt ställe. Speciellt de två översta banden var felplacerade ca 1-2 mm. Översadelintonerigen gjordes med en ny liten pryl för att lyfta upp de två strängar som inte mäts, med tre strängar på borren och en kurvig yta på stallet blir det lite av en gungbräda. Signalen till stroboskopstämmaren blir diffus, med bara en sträng på borren är det lättare att stämma. Slutresultatet blev också väldigt bra.
Kunden ville ha 1,5/1,6 mm stränghöjd vid 12:e bandet e/E. Till min förvåning funkade det även för mig, inget strängrassel med normalt plektrumspel. Däremot fick jag lägga på en tiondel i stränghöjd över 1:a bandet jämfört med om man hade haft ett nollband i samma höjd som resten av banden, annars rasslade den öppna strängen på bassidan.
För att vara en modern X-ribbad gitarr tycker jag den låter väldigt bra. Mycket bra balans och sustain. X-ribbning eller ladder bracing ger två skilda tonala världar och för det mesta blir jag uttråkad jag när jag spelar på en X-ribbad gitarr, men inte av denna! Tackar inte nej till att fixa till ännu en sån här 🙂
Tjena är inne på samma spår, har en Levin 47 som tanken är att byta till xbracing, plus byte sadel och stallben , en fråga
Vad skulle ett sånt projekt landa på ca?
Den här kommentaren hamnade i skräpkorgen. Det skulle kosta som en GammelGura.