Det här var en annorlunda renovering. Dels beroende på att gitarren tillverkades på 1930-talet i staden Sisak i Kroatien. Att jag vet det är en slump, 80% av etiketten var borta men på en liten flisa kunde jag läsa ”Sisak” i små bokstäver. ”Vardian” som fanns med stora bokstäver på etiketten gav inte så mycket, ”Siasak” är däremot en stad i Kroatien. Knepiga detaljer som t.ex. att stallet i plommonträ var inskuret in i locket en halv mm, det allmänna utseendet och det slarviga hantverket avslöjade att det inte var den typiska gedigna Tyska tillverkningen. Ett balkanland stämmer bra. Så här såg den ut isärplockad, den gamla brädan till vänster.
Men det mest ovanliga var att kunden ville ha en ny greppbräda av asiatisk tillverkning med en överdåd av blommor. Inte direkt i min smak och det jag själv skulle välja, men på den här ”blommiga” gitarren funkade brädan helt OK.
Vid närmare kontakt med greppbrädan fick jag se att den inte var helt jämn varken på längden eller bredden. Pärlemordekorationerna var supertunna, inte mer än 0,3 mm tjocka, och dessutom dekorerade med ristningar som fyllts i med svart. Det gjorde att jag fick stora problem med brädan då jag inte kunde planslipa som jag brukar. Det enda alternativet var att ta ut alla ojämnheter på banden. Inte idealiskt, men det gick bra till slut även om några av de nedersta banden blev lägre än jag vill ha dom. Nästa gång vet jag vad det handlar om om man vill montera in en sån här asiatisk *bling* bräda…
För att det skulle se bättre ut frästes en vit list in längst greppbrädans sidor och runt huvudet. Att fräsa in en vanlig sidolist på greppbrädan med greppbrädan limmad är snudd på omöjligt, den vita infrästa listen ger en illusion av en rosewood list. Lite nervöst då det inte fick gå fel med all pärlemoren på brädan! Samma sak med bandningen, de tunna pärlemorflingorna ville gärna gå sönder. Fick rädda några små bitar som lossnade med superlim.
Halsen var en riktig klubba och jag tog bort en hel del trä på baksidan. Gav den en en svag V-form som inte var tunn men behaglig att hålla i. Återskapade färgen med bets och spritlack.
Fick problem med halslimningen då varken infästningen eller kroppen var helt rak. Inte Tysk kvalitet direkt! Limmade om halsen en andra gång efter justering.
Stallet behölls men förlängdes i framkant med nytt trä för att ge plats till ett lutande och brett stallben. Botten tunnades, ribborna byttes ut och en kolfiberstav monterades i halsen. Locket hade en bred torkspricka som fylldes ut med en sticka i gran. Ett par pärlemordottar runt ljudhålet var borta och ersattes med nya. Stämskruvarna fick bussning runt stolparna. Gitarren fick komposit stallben, översadelintonering och ”turbo pluggar”. Några bilder halvvägs.
En hel del extra jobb på den här, men den blev bra till slut. Gitarren valdes ut för renovering då den lät bra och det gjorde den även när jag var klar. Kunden blev mycket nöjd 🙂
Intressant och lärorikt, som vanligt. Tack!