Mina kunder är antingen musiker som gillar gamla instrument och som vill få en gammal gitarr spelbar eller också är det släktklenoder som ska repareras upp. Den här tillhör den senare kategorin. Gitarren köptes och spelades av hennes morfar som tragiskt förolyckades vid 36 års ålder 1914 vid en arbetsplatsolycka på Husum fabriken inte långt från Örnsköldsvik. Av utseendet daterade jag den till ca 1900 och det stämmer väldigt bra med historien. Fram till mitten av 1920 talet lånades gitarren ut till en frikyrklig förening av och till. Antagligen var det då den fick sina skador och reparationer. Sedan dess har den funnits i släkten som ett minne utan att ha blivit spelad, men nu ska den komma till användning igen.
Att den är lite äldre ser man främst på de gamla stämskruvarna. Runt 1900 var de robustare tillverkade med strängstolpen nedanför kuggen och av bättre kvalitet än på 1920-1930 talet. De här var i bra skick, speciellt då glappet nästan försvinner när strängarna spänns upp. Att den är helt blond på sida och baksida är också ett tecken på ålder, runt 1910 är de ofta ådermålade. Gitarren var lite större än vanligt och hade en bredare sarg. Det och att den hade en greppbräda i brazilian rosewood tyder på att den var lite dyrare för sin tid. Den var helt omärkt, men antagligen byggd i Tyskland.
Den var inte i bästa skick, halsen hade fått sig en smäll och halfoten spruckit samtidigt som delar av locket under greppbrädan tryckts in i ljudhålet. Stallet var inte heller i bästa skick, man hade limmat om det på ett klumpigt sätt och skadad locket kring stallet. Botten hade ett par större sprickor och även locket. Gitarren hade lackats på med ett varv spritlack och inte på ett bra sätt, särskilt locket hade en ojämnt lackyta.
Fick lägga lite mer tid än vanligt på att reparera skadorna. Under stallet fattades en bit av locket runt strängpinnhålen, fällde in en bit gran. Den värsta sprickan i locket fick en sticka i gran inlimmad. Fick lossa på locket längs kanten runt halsinfästningen för att tvinga tillbaka den bit av locket som tryckts in i ljudhålet och limmats vid en gammal reparation. Baksidan av halsen hade märken av ett capo och halsfoten hade en inskruvad vinkel i mässing för att hålla ihop den spruckna halsfoten. Uttaget för mässingsvinkeln och groparna efter capot fylldes i med nytt trä, slipdamm och lim innan hela halsen målades svart med spritlack. Känns bra att kunna dölja alla reparationer med svart färg!
Mätte upp den fina greppbrädan och det visade sig att banden knappast satt på rätt ställe. 5:e bandet var t.ex. placerad 2,5 mm för högt upp på halsen 🙂 Fyllde i alla bandskårorna med lister i rosewood limmade med hudlim och spårade upp den rätt innan jag bandade på med nya mässingsband.
Gjorde ett nytt replikastall i rosewood som fick ersätta det gamla i mjuk björk/lönn påmålad med svart.
Ribbningen gjordes klenare än vanligt för nylonsträngarna utan ribba bakom stallet.
Eftersom stallet hade strängpinnar monterades pluggar och jag gjorde även ett komposit stallben, även om det sista var lite överkurs på en nylonsträngad gitarr. Fick ett tips av Per Hallgren att använda glaskulor med hål som strängkulor på nylonsträngarna. Köpte dom på Panduro som har en del intressanta prylar bland allt tingeltangel. Fungerade mycket bra, kulorna är mjuka, lätta och fina och kan återanvändas vid nästa strängbyte. Ingen översadelintonering gjordes.
Känns bra att kunna hjälpa till att ge nytt liv åt en gitarr med en sådan stark historia. Jag hoppas den blir både spelad och uppskattad lika länge till!