Har funderat lite kring de uppfinningar jag hittat fram till de senaste åren. Har insett att det finns en röd tråd i samtliga. Det gemensamma är att strängarna tillåts vibrera mer individuellt utan att påverkas lika mycket av vad som händer med de övriga strängarna jämfört med en normalt konstruerad gitarr.
En stallplatta i mjuk gran mellan rundlarna med hårt trä runt strängpinnen dämpar korskopplingen mellan strängarna. Inte lika mycket av vibrationen från en sträng förs vidare och återkopplar de övriga strängarna via stallplattan. Det gör att dynamiken och separationen ökar. En hel stallplatta i hårt trä kan liknas med en gemensam resurs som strängarna får ”slåss om”, vilket plattar till och grötar ihop ljudet av ett ackord.
Det komposita stallbenet är paradexemplet, de separata strängstolparna kan vibrera som strängen själv vill, i alla fall mer så än med ett solitt stallben. Även det komposita stallbenet ger bättre dynamik och strängseparation, dessutom färgas gitarrens klang av träet mellan benstolparna. På samma sätt som stallplattan i hårt trä är det vanliga solida stallbenet en gemensam resurs för alla strängar att ”slåss om”.
Pluggarna för att ge strängkulan en stabil infästning ger först och främst mer volym, vassare attack och diskanter (klarhet), men de bidrar också till att separarera strängarna då varje sträng får en egen plugg.
Översadelintoneringen är den enda nya metod jag börjat använda som varken påverkar tonbildningen och strängseparationen. Men har man testat en bra intonerad gitarr vill man inte vara utan den!
Var och en av de tre metoder som ger bättre separation och dynamik (stallplatta i gran, komposit stallben, pluggar) har jag experimenterat och lyssnat mig fram till var för sig utan att inse att alla tre i grunden bygger på samma princip, att separera strängarna! Det är inte bara separation och dynamik som blir bättre, gitarren känns öppnare och låter helt enkelt bra för att sammanfatta det hela i ett ord.
Nu är man sugen på att bygga en gitarr där man går hela vägen och separerar stallet och även översadeln, kanske också stallplattan. Jag tror inte man kan gå för långt och få för bra strängseparation 🙂
Intressant, som vanligt!
Men jag har ännu inte nått fram till den separerade sadeln – ljudet från den nivelleras väl an en halv meter hals. Dags bygga sex separerade halsar och greppbrädor?
Sex separata halsar/brädor är ett steg längre än jag ens fantiserat om! Ser den framför mig 🙂