GG116 Svensk harpgitarr 1922 tillverkad i Norrtelje

Den här hittade jag på en loppis i Örnsköldsvik sommaren 2017. På bilden ser jag att den kostade 250 kr!

    

Såg intressant om än lite primitiv ut. Den byggdes som en harpgitarr med 6 extra bassträngar, men någon hade plockat bort utbyggnaden av huvudet och konverterat den till en vanlig gitarr.  Ovanligt nog finns det en datering och namnet på den som byggde den inuti i form av blyertsanteckningar. Namnet är svårt att tyda men den är gjord i Norrtelje 1922, möjligen står det C P Carlsson eller C F Carlsson  Originalstallet var en rejäl klump gjord av ek, även greppbrädan var gjord av ek. Greppbrädan hade en lätt scallopering de första 7 banden och dekorationer i form av ebenholts dottar – det enda trä i gitarren som inte huggits i den svenska skogen! Locket i solid gran, halsen antagligen i björk och botten och sida var plywood. Förutom Söderman lutor från ungefär samma tid brukar jag inte jobba med plywood gitarrer då jag alltid trott att de inte skulle låta bra, men den här bevisade att även plywood (i botten och sida och inte för tjock) kan finnas i en gitarr som låter bra!

Gitarren är primitiv i både design och i detaljer. Stallet var alldeles för tungt, ribborna kraftiga och halsen en riktig klubba! Den Levin inspirerade lönnlisten under stallet gjorde att den aldrig låtit speciellt bra. Översadeln är väldigt smal (43 mm) medan stallbenet bland de bredaste jag sett (66 mm mellan de yttersta strängarna). Greppbrädan är alltså mer triangulär än vanligt, men när man spelar på den vänjer man sig snabbt. Det blir dessutom gott om plats för fingar och plektrum med högerhanden. Den är större än en vanlig parlor, 97 cm lång, 35,5 cm på bredaste stället och 8,5 cm bred sida. 62 cm mensur, ljudhålet 8,5 cm. Ryms inte i ett vanligt parlor case.

Lock, botten och sida hade bra tjocklekar. Botten har en svag kurvning åt båda håll medan locket är platt.

Inte mycket dekorationer på gitarren, inga bindningar och en mycket enkel dekor på locket. Det enda konstnärliga var avslutningen på greppbrädan. Jag tror att den här populära ”snöpningen” av greppbrädan kom till för att spara på de dyra banden och sen blev det ett mode 🙂

Jag gillar kraftiga halsar, men den här var ”too much”. Tunnade ned den en hel del på baksidan, men den är fortfarande kraftig. Är tunnast högst upp och blir allt tjockare ned mot halsfoten.

       

Gjorde ett nytt mindre pyramidstall i en grovfibrig rosewood som valts ut för att likna eken, även greppbrädan blev ny och i rosewood. Jag gav den 16″ radius och monterade liknande svarta dottar i ebenholts som i originalbrädan. Stämskruvarna fick ha svarta knoppar och strängpinnarna saknar pärlemordott för att matcha greppbrädans svarta dottar.

Hålen efter det ursprungliga extra huvudet och staven som fästs mellan huvud och sida på gitarren fick vara kvar. Pluggade tre hål från det ursprungliga jättestallet och slipade locket trärent (aldrig kul!), såret från det gamla stallet lyste vitt. Använde sprit som dragit ut färg ur teak och ebenholtsspån för att färga in locket innan  jag lackade med grundlack och svagt färgad spritlack. Även baksidan av halsen fick färgas in för att matcha sida och botten samt lackas med spritlack.

Alla trix i boken för en GammelGura användes, kolfiberstav i halsen, K&K mick, översadelintonering, komposit stallben, ”turbopluggar”, stallplatta i gran och A-frame runt ljudhålet. Även bussningar monterades  för strängstolparna. Ett genomskinligt plektrumskydd och en gitarrbandknopp monterades. Strängades upp med Newtone Heritage 0.12.

Det är en ovanlig gitarr och ljudet är också ovanligt. Antagligen den mest högljudda GammelGuran hittills. Det är definitivt ingen blyg viol, bra attack och hög volym gör att den kan konkurrera med en banjo 🙂 Men låter inte bara högt utan bra också, väldigt tydlig och distinkt. Kanske plywooden skiner igenom med en lite primitivare och mindre vacker klang än vanligt, man kan säga att den låter lite som den ser ut! Har haft fem olika personer som testat den och alla tycker den var kalasbra 🙂

Hade problem med att ta bilder på den, den mörka färgen är problematisk för min kamera och bilderna gör den inte riktigt rättvisa.

   

2 Comments

  1. Tjena !! Har Sk. GG116 svensk harp gitarr från 1922 till verkad i Norrtälje . Nummer 1. Finns det intresse för den. Den är komplett me alla tillbehör . Hör av er om ni vill// mark

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *