Lärling med Levin och tenor

Hade nyligen en lärling i lokalen. Det var en trevlig vecka som vanligt, denna gång jobbade vi med en Levin parlor från 1912 och vid sidan av en nyare Orpheum tenorgitarr från ca 1950-talet. Jag tog inte mycket bilder medan vi jobbade (lärlingen tog desto fler!), men jag kan redovisa slutresultatet. Levinen, GammelGura 190, blev nästan klar och behövde slutjustering, men tenorgitarren fick jag lägga några dagar till på.

Levinen var i helt OK skick, bara lite mer sprickor i locket än vanligt. Jobbet gick som det skulle, enda problemet var att halsen i mjuk poppel inte fick chansen att sätta sig med uppspända strängar innan vi bandade på. Resultatet blev att halsen böjde upp sig överst när allt var klart och jag fick göra om slipningen av greppbrädan och bandningen.

Stämskruvarna var i bra skick och fick vara kvar, plaketten på baksidan huvudet hade en antydan kvar av trycket. Ett nytt stall och en ny greppbräda med EVO band tillverkades. Översadel och det segmenterade stallben blev intonerade. En K&K mick monterade. Botten var rejält krympt och en mittsticka i rosewood limmades in. Skickades sen i ett nytt gator 3/4 case.

Tenorgitarren var lite ovanlig, i mahogny och i princip en dreadnought kropp med smal tenorhals och fyra stämskruvar. Fin rosewood i både greppbräda och stall. Haltar kanske lite i formspråket.

Det klumpiga och fastskruvade stallet återanvändes efter lite hyvlande, skruvarna ersattes med pärlemordottar (stallet var faktiskt ett vanligt gitarrstall, de två yttersta stränghålen hade fyllts igen med vita celluloid dottar!). Halsen satte om, den fick en kolfiberstav i halsen och den platta greppbrädan gavs en liten radius och bandades om. Det fula plektrumskyddet fick vara kvar på lärlingens begäran. Locket hade deformerats, botten togs av och originalribborna i locket formades och limmades om för att trycka upp locket efter uppblötning och fastspänning för att platta till träet. Stallplattan byttes till gran med pluggar och bubinga rundlar, men inga större förändringar för övrigt inuti. Det gjordes en översadelintonering och ett segmenterat stallben. Stämskruvarna var usla och byttes till nya.

Botten och sida var ett tre lager laminat med tunn mahogny ytterst. I botten  var det enkelt att sprätta bort det översta lagret mahogny ned till den lagom tjocka mittdelen i lönn. Blev både lättare och bättre ljud i bottenbiten!

Största jobbet var bottens celluloidbindning. Den hade en ovanlig och väldigt ljus sköldpaddsfärg som inte längre går att få tag på. Istället monterade jag en trälist som  var snarlik den gamla celluloiden. En K&K mick monterades. När den var klar och vibrerad lät den mycket bättre än innan renoveringen. Skickades i ett Thomann Elite Case Classic 1 case.

Botten och locket tunnades på Levinen i vanlig ordning, båda fick ett par varv spritlack ovanpå den gamla lacken.

Några bilder medan vi jobbade!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.