Ny batch

Det är alltid lika kul med ett nytt gäng gitarrer, ingen är den andra lik! Som vanligt är det en blandad kompott av Europeiska parlor gitarrer och några Levin. De som sticker ut den här gången är en stor Levin modell 180 med banjoskruvar som ska konverteras från flytande till fast stall, och en Europeisk parlor med solid rosewood i botten och sida.

GG182 Levin 180

Det här är inte en parlor utan tvärtom en rätt stor gitarr med bred sarg. Just det här exemplaret kan man också säga var mer sargad än normalt!  Celluloidbindningen runt både lock och botten aningen saknades eller var i dåligt skick. Locket hade fått en smäll på ena sidan, sargen hade tryckts ut på ett ställe av en av ribborna. Lönnbotten, tillverkad av ett enda stycke trä, var i dåligt skick med tre rejäla sprickor som limmats ihop hjälpligt med Karlssons klister (som det verkar).

En av banjostämskruvarna fattades. Vi fick tag på en liknande på eBay, den är lite längre men jag ska försöka meka lite med den. Stränghållaren såldes och den ska få ett fast stall, ska bli spännande att höra hur den låter när den är klar.

GG183 Levin parlor

En trevlig och ovanligt mörkt färgad Levin från 1917. Då locket var extremt tjockt, 4,2 mm, fanns det inga sprickor i locket. Efter isärtagningen kunde jag se att även sargen var tjockare än vanligt, men också ojämnt tjock mellan ca 2 och 3 mm. Botten var däremot tunn och ca 2,5-2,7 mm, även den utan sprickor. Halsen är i grönfärgad poppel, mitt favorit-trä i Levin parlor gitarrer då det lätta och klangfulla (men mjuka) virket kommer att få all den styvhet den saknar från kolfiberstaven.

Halsfoten hade ett skruvhål längst ned som fyllts i med träpasta (ingen skruv).

Jag tror att Levin under en period experimenterade med 4 mm lock (och kanske tjockare sarg) för att de skulle hålla bättre. Jag har stött på liknande förut. Problemet är att det tjocka locket INTE låter bra hur man än gör, så jag får jobba hårt med lilla hyveln invändigt.

GG184 Europeisk rosewood parlor, ca 1920

Här har vi nåt så ovanligt som en Europeisk parlor gitarr med solid rosewood i botten och sida. Rosewood ser man sällan i kroppen på gamla Europeiska parlor gitarrer, och då oftast i form av ett fanér.

Den här har renoverats tidigare och lackats på med spritlack efter att man sandat bort den gamla lacken. Inte idealiskt, men man har inte tunnat ut lock och botten alltför mycket och det har gått några årtionden sedan renoveringen gjordes. Trälisten runt botten var dock lite väl avrundad i kanten. Locket har några sprickor, botten var i sämre skick med fyra rejäla sprickor rakt igenom botten. Sprickorna i botten är typiskt nog för rosewood “bookmatched” på exakt samma ställe spegelvänt runt mittfogen.

Den koniska halsfoten hade spruckit och en träskruv dolde sig under pärlemordotten på 12:e bandet. Gitarren är välgjord, vilket matchar det dyra virket.

GG185 Europeisk, ca 1910

Den här gillar jag lite extra mycket på grund av den coola patinan och de extra snygga pärlemorinläggningarna i rosetten. Ett välspelat exemplar med sliten och fnöskig spritlack. Trots den slitna lacken är den i bra originalskick, locket hade några mindre sprickor men botten var hel.

Stallet var nedhyvlat till nästan ingenting. Även den här hade en bottenlist i trä. Man kan i stort sett aldrig lossa en sån list hel, så det får bli en ny trälist.

GG186 Meinel & Herold, 1930-tal

Jag saknar en lokalgitarr, den förra såldes till en kund som var villig att betala för den. Behöver tillverka en ny att hänga upp för provspelning. Därför plockade jag fram ett extra svårsålt objekt ur en av kartongerna. Ett lock med inristade initialer och annat vill ingen ha. Eftersom den är av senare årsmodell är den lite större och jag tror den kommer att låta bra. Den är lätt byggd med en tunn hals.

Inga större sprickor i locket, men botten hade en rejäl spricka på över halva längden av botten.

Den har en Meinel & Herold etikett inuti, etiketter börjar dyka upp på 1930-talet. Den modernare halsfoten är också ett tecken på att den är nyare. Meinel & Herold var en stor instrumentgrossist av alla möjliga instrument i Klingenthal, Tyskland. De var verksamma från 1893-1973.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.