GG172, Levin 1916

Den här GammelGuran gjordes på en Levin från väntrummet och 1916. Den hade ursprungligen en stränghållare, men konverterades till fast stall för bästa ljudet. Största problemet med den var att en del av locket runt ljudhålet fattades på ömse sidorna av greppbrädan. Stränghållaren ger dessutom alltid ett ljust avtryck på locket vid en konvertering.

Som på GG171 beställdes ebenholts i både greppbräda och stall. Har alltid sagt att rosewood är det bästa träet i både greppbräda och stall, men jag kan inte klaga på ljudet i de två senaste GammelGurorna med ebenholts. Tvärtom har de låtit minst lika bra som de med rosewood. Materialet i greppbräda och stall spelar ingen större roll för hur gitarren låter.

Både lock och botten tunnades ned i vanlig ordning och halsen fick sin kolfiberstav. Ribbningen i locket blev den som jag numera alltid gör med en extra förstärkningar under greppbrädan och i mitten av locket. Även botten fick nya ribbor med den tredje ribban platt för att ge botten större rörlighet.

 

Jag fick en beställning på finare inläggningar i greppbrädan kopierade från en dyrare Levin parlor. Levin hade några speciella inläggningar, förutom de runda dottarna, som användes i de flesta “high end” instrument. En stjärna med runda utskärningar, en långsmal inläggning och en liggande diamantform. Jag har passat på att ta bilder och mått på sådana under tidigare renoveringar. Per Marklund tillverkade replikas i pärlemor av högsta kvalitet av de speciella inläggen med hjälp av bilderna och en CNC fräs. De blev mycket bra! Det är lite pyssligt att fälla in bitarna i ebenholtsbrädan, men det blev bra det med.

Svårare var det att fälla in de bitar som fattades i locket. Använde ett gammalt skrotat lock och gjorde det jag kunde för att passa in de nya bitarna. Inte osynligt men funktionellt…

Här är en bildserie på hur jag borrar och monterar pluggarna vid strängpinnhålen. Börjar med att placera replika stallet på locket och markerar platsen med låghäftande tejp.

Jag markerar hålen för strängpinnarna i stallet med spetsen på en 4,5 mm träborr och drog ett streck genom märkena. Ett andra streck ritades upp 4 mm ovanför, pluggarna är 8 mm och jag vill att halva pluggen ska vara kvar ovanför hålen när hålen för strängpinnarna borras upp.

För att inte flisa granen i locket borrar jag först åt fel håll med en 8 mm träborr.

Sedan borrar jag igenom lock och stallplatta med en tunn 1 mm borr för att kunna göra samma sak på insidan.

Jag borrar sen igenom det sista med en vanlig metallborr på vanligt sätt. Granen vill väldigt gärna flisa upp sig, men gör man såhär får man inga flisor (nästan).

Eftersom man vill dämpa volymen och diskanten från de ospunna strängarna behövs bara pluggar på de 4 tjockaste strängarna. E strängen får en björkplugg, på den här är de övriga tre pluggarna ändved av gran. Pluggarna limmas med varmt hudlim.

Hålen för strängpinnarna borras med en vass 4,5 mm metallborr med stallet på rätt ställe.

Knappar i hårt trä med förborrade hål i mitten limmas in med hjälp av verktyget från Stewmac. Bästa limmet har jag kommit fram till är segt Superlim (Stewmac no 30), varmt hudlim eller tunt superlim sugs snabbt in i granens ändträ och knappen sitter inte fast som den ska.

Att limma en halvrund knapp i ett halvrunt hål är inte så lätt, för att de ska sitta rakt klämmer jag fast knapparna med några tvingar och ett mothåll. Gladpack används för att inte limma ihop mothållet med locket.

Slutligen limmas stallet med färskt hudlim, varje gång man värmer upp hudlimmet tappar den lite av sin styrka.

För att göra spår i stallet för strängarna för de solida strängpinnarna har jag ett set kapade strängar av rätt  tjocklek. Strängpinnhålen brotschas upp och spåren sågas och filas upp med diverse verktyg. Hovtången används för att dra upp strängpinnar som kilat fast.

Slutresultatet är strängkulor som vilar på både den hårda knappen och pluggen.

Jobbet gick vidare med limning av botten och hals.

De fina inläggningarna frästes in i greppbrädan med en dremel.

Skuggan från den gamla stränghållaren går tyvärr inte att dölja.

Inmätningen av intoneringen är bland det sista som görs. Det är kanske det tråkigaste momentet i hela processen, men väldigt viktigt!

Jag har nyss tillverkat en längre och snyggare jigg för att tillverka det segmenterade stallbenet i min bandsågjigg. En punktutsug tar hand om ångorna från Superlimmet.

Som sagt, den färdiga GammelGuran låter lika bra som de brukar göra, även med ebenholts i greppbräda och stall. Jag hade slut på Gator case för tillfället, men kunden nöjde sig med ett begagnat TKL case.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.