GG126 Levin 1934 med flytande stall

Har alltid haft problem att få ut det som går ur Levin parlor gitarrer med flytande stall. Har testat flera olika ribbningar men aldrig blivit riktigt nöjd. Originalets björk/lönn list tvärs över locket under stallet är den stora boven som tränger ihop ljudet och gör det tunt, hopklämt och livlöst, att få bort den är det viktigaste. Man kan också minska plåtljudet genom att klistra fast en tjock dämpande seg svetstejp under den platta stränghållaren.

Den här gången insåg jag att stallet bara trycker ned locket och man behöver inte fundera på att stärka upp locket för vridning som med ett fast stall. Så. Varför inte helt enkelt göra ett kryss med knuten mitt under stallet? Fördelen med ett kryss är att man kan forma ribborna till en krökning och ge locket en fin böjdning både längs med och tvärsöver med högsta punkten där stallet är placerat. Till skillnad mot en X-bracing behåller jag ladder bracingen från ribban under ljudhålet och ovanför. Två förstärkningar limmades in under stallet båda fötter. Så här blev det, botten fick en platt ribba också.

 

Det var en chansning som gick hem. Den låter bra och känns stabil och det är så här jag kommer att göra framöver med flytande stall.

Gitarren hade inte många problem. Både botten och lock var i tjockaste laget och behövde tunnas ut. Greppbrädan i valnöt ersattes med en original Levin rosewoodbräda som såldes när företaget likviderades. Fick ett gäng såna av Thomas Fredholm som hade garaget fullt (tack för det!). Fint trä, men också ett par mm för kort (antagligen avsedd för en greppbräda med bindning). Skarvade på en bit rosewoodlist på änden av brädan.

Gitarren var problemfri, men det är alltid en hel del jobb att tillverka ett ställbart stall som jag tycker är väldigt praktiskt då man aldrig vet om locket kommer att sjunka av trycket från strängarna. Det händer saker när det blir torrt och fuktigt också. Gjorde en variant som inspirerades av stallet på den parlor med flytande stall från 1920 som jag nyss reparerat.

Behöll översadeln i ebenholts. En översadel i trä dämpar diskanter som annars kan finnas för mycket av på en gitarr med flytande stall. Tonen blev träig(!) med mycket mellanregister lite som en Gibson. Väldigt hög volym också!

Alla mina fina uppfinningar är ute ur bilden på en gitarr med flytande stall. Man skulle möjligen kunna göra en översadelintonering, men då måste stallet göras på ett annat sätt. Men å andra sidan intonerar den helt OK med ett  rakt stallben då man har chansen att flytta och vrida stallet fritt. Lite bilder på den färdiga gitarren.

   

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.