GG117, Levin 1906

Nästa att bli klar blev Levin parlor gitarren från 1906. Gitarren var i bra skick, fanns knappt några sprickor i lock och botten. Det fanns också en gammal fin reparation i form av ett klurigt fungerande mässingsbleck vid halsfoten. En lite finare modell med pyramidstall i svartlackerad björk och rosett dekorerad med många pärlemorinläggningar. Botten och sida var ådermålad, halsen målad i samma rödbruna färg. Lite grand av trycket på celluloidplaketten fanns kvar och stämskruvarna var i bra skick. Greppbräda i valnöt med vanliga runda positionsmarkörer.

Kunden ville få den lite extra fin, så det blev en ny greppbräda och ett replika stall i rosewood. Lyxiga pärlemorinläggningar kopierade från en Levin mandolingitarr från 1915 blev pricken över i. Fick hjälp av Per Marklund att tillverka fina replikor av pärlemorbitarna som sedan fälldes in i greppbrädan. En K&K mick monterades, men ingen knopp för gitarrband eller sidomarkörer på greppbrädan.

Även stämskruvarna byttes ut, men originalen får följa med gitarren i caset. Även bra original stämskruvar fungerar inte riktigt lika bra som nya.

GammelGura konceptet följdes i vanlig ordning. Kolfiberstav i den lite väl mjuka alhalsen, mässingsband i den nya greppbrädan, komposit stallben, “turbopluggar”, översadelintonering, nya ribbor i lock och botten och ett lager spritlack ovanpå den gamla.

På alla parlor gitarrer med falsk dovetail som bara sitter platt limmad mot halsklossen limmar jag numera in en platta i hårt trä (lönn) längst in i halsfickan. Annars kan halsen röra sig av spänningen på strängarna då halsfoten trycks mot den mjuka granen i halsklossen. Drar också in en träskruv inifrån genom halsklossen och in i halsfoten för att undvika att limmet och halsen lossnar (i och för sig onödigt på den här då mässingsblecket har samma funktion). I stort sett alla Levin parlors med en falsk dovetail har antingen en lös hals eller en omlimmad hals, inte så sällan en träskruv dragen genom halsfoten utifrån!

Strängades upp med Newtone Heritage 0.12 och jag blev lite överraskad av ljudet i den. Väldigt hög volym och extremt stor separering mellan strängarna! Mer av båda sakerna än jag förväntade mig. Låter väldigt bra med andra ord 🙂

2 Comments

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *