GG119, en gisten Europeisk parlor

En ovanligt gisten och torr Europeisk parlor från ca 1910-1920 blev en färdig GammelGura. Skicket var inte det bästa, halsen hade fått en smäll och locket spruckit och lossnat på ömse sidorna av greppbrädan och skjutsat fram i ljudhålet. Samtidigt hade resten av locket spruckit i breda sprickor. Med locket under greppbrädan tvingad och limmad på rätt ställe blev sprickorna tätare och det var inte så illa som det verkade först. Fick fylla i den bredaste sprickorna med mer trä, de övriga var hårfina sprickor som enkelt kunde limmas ihop.

Tillverkade ett nytt stall med originalet som mall. Originalet var i svartmålad björk eller mjuk lönn och inte tillräckligt stark för ett stallben.

  

“Turbopluggar” monterades. Ett stadigt underlag för strängkulan ger bättre volym och ett klarare ljud.

En av de gitarrer jag håller på med hade breda skåror i huvudet, strängstolparna på den nya stämskruvarna var lite för korta. Ett trick är att borra hålen lite större och fordra med “grommets” som används till stämskruvar på platta huvuden. Eftersom det inte är fel att ha metall mot metall gjorde jag samma sak på alla gitarrerna. Limmar med fisklim, det gäller att rengöra dom med T-sprit för att limmet ska kladda fast som det ska.

Den första uppsträngningen med löst monterade band, en gammal översadel, borrar som stallben och plastpinnar i stallet. Den låter lovande, ju torrare och spruckna originalet är desto bättre brukar det låta. En ovanlig detalj på den här gitarren var den branta vinkeln på huvudet, ligger den platt mot ett bord vilar den på huvudet och inte mot hela botten. Det gäller att vara lite försiktig.

 

Gitarren spändes fast i min jigg för att frysa halsen i läget den får med uppspända strängar. Greppbrädan slipades till en minimal relief. Plockades sedan lös ur jiggen för bandning och sen in i jiggen en sista gång för att krona och polera banden. Använder numera en Z-fil för att krona banden. Man får en lite vassare topp på banden som intonerar bättre när man spelar (med en bred rund topp “vandrar” kontaktpunkten mellan band och sträng beroende på hur hårt man trycker).  Flyttade också över greppbrädesdekorationerna från den gamla brädan medan den var fastpänd i jiggen. Den gamla brädan i ebenholts var för tunn och banden satt inte riktigt där de skulle.

För första gången målade jag rosewood stallet svart. Liknar originalet, men det poriga rosewood träet avslöjar vad det är på nära håll. Klistrade också på ett genomskinligt plektrumskydd. Spritlackan är mjuk och man kan alltid räkna med nötning om man spelar med plektrum. Den går att lossa med en hårtork och tålamod om man så vill. Intonerade översadel och tillverkade ett komposit stallben samt monterade en K&K mick. Komposit stallben gör jag numera med två bredare benbitar ytterst. Låter bra tycker jag 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *