Nyårslöftet

Har jobbat på men lyckades inte producera 4 GG i Januari. Det som blev gjort var att få de fyra gitarrerna nästan klara. Vid månadsskiftet var kropparna limmade och helt klara. Halsarna hade sina kolfiberstavar. Återstår greppbrädor, limning av hals, lackning och justering. Minst ett par veckors jobb.

En hel del tid försvann på andra jobb under tiden, lokala mindre och större reparationer som t.ex. ombandningar och översadelintoneringar. Fanns också jobb kvar på några tidigare renoveringar. Flera arbetsdagar försvann då jag och Björn Sohlin jobbade med pålägg på låtar på den CD vi håller på med. Hade också en spelning och ett par arbetsdagar försvann för att hinna repa inför den. Hade jag jobbat koncentrerat med GammelGura objekten hade jag kanske hunnit.

Får nog backa lite och sikta på tre färdiga GG i månaden, ett lite mer realistiskt mål. De fyra jag håller på med bör bli klara rätt snart. Några bilder på läget.

1. Beställningen från kunden i USA är en parlor i större storlek från ca 1930 talet med cellulosalack som är tillverkat i Kroatien. Att jag vet det beror på att det fann en liten, liten bit kvar av den saknade pappersetiketten där det stod “Sisak” som är en stad just i Kroatien!  Stallet var inpassad i en grund urfräsning i locket vilket är en ovanlig detalj. För att få plats med ett intonerat stallben förlängde jag det i framkant. Inuti var den tämligen snabbt och slarvigt byggd med råsågad kerfing och ribbor. Kunden vill få en ny asiatisk greppbräda med massor av pärlemorbling monterad och halsen tunnad på baksidan. Inte direkt i min smak, men kan bli lite kul.

 

2. Den fina Levin parlor gitarren gav inga överraskningar. Den har fått ett replika stall och originalet ska följa med gitarren. Den nya greppbrädan ska få extra *bling* i form av kopior av de pärlemorinläggningar som finns på en Levin mandolingitarr från 1915. Ska tillverkas av Per Marklund med hjälp av hans CNC. Om intresse finns kommer det att finnas några set till försäljning.

 

3. Den extremt gistna gamla Europeiska parlor gitarren saknade stallet. Gjorde en replika utifrån skuggan i locket. De många sprickorna gick ihop fint då biten av locket som var intryckt under greppbrädan och in i ljudhålet lossades från snickarlim och trycktes på rätt ställe. Såg lite hopplöst ut innan! Ju torrare träet är desto bättre brukar de låta 😉

 

4. Den här köptes för 55 kr på Erikshjälpen. Den har antagligen utsatts för två renoveringar. Den väldigt spruckna botten hade fått trästickor inlimmade i sprickorna, blivit putsad och omlackad på ett helt OK sätt, antagligen av en möbelsnickare. Sidan fick också ett faner med ögonlönn pålimmat, faneret täckte skarven mellan botten och sida och var i ett skick som inte gick att reparera. Spettade lös faneret och slipade både botten och sidorna trärena för en gångs skull. Ska få ny spritlack. Fanéret tillför inget till klangen, tvärtom. Sidan var tjock, ca 2 mm och tålde slipning bra. Stallet var borta och en replika gjordes efter skuggan i locket. Man hade monterat en Levin stränghållare från 1940-talet och gjort ett stall i gran(!) då stallet lossnade. Ett jobb gjort av någon som inte visste vad han gjorde.

Samtliga bottnar tunnades mer eller mindre och fick fyra ribbor där den tredje är platt. Ladder bracing i samtliga lock. Alla utom Kroatien gitarren fick en K&K monterad.

En sak som är ny i den här batchen är att jag förvärmer hela locket och botten ett par minuter med värmepistolen på 300 grader innan jag limmar ribbor. Är också mer noga med att inte blöta träet när jag limmar och torkar bort överflödigt lim. Träet dras ihop av uttorkningen och värmen och fixeras sen i det läget av limmet vilket borde göra gitarren mindre känslig för torka och behålla den kurvatur som ribborna ger bättre.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *