GG113, George Bauer modell 50A ca 1890

En väldigt speciell GammelGura är klar. Den har en lång historia. Farre, en av mina lärlingar, hittade den här gitarren på eBay. Jag budade hem den åt honom som den langare av gamla gitarrer som jag är 🙂 När den kom i ett paket visade det sig att den definitivt inte var i bästa skick, men det framgick redan av bilderna i eBay annonsen.

    

Gamla amerikanska parlor gitarrer liknande denna har ofta väldigt och alldeles för tunt lock. Den här hade ett lock som var mellan 2 och 2,4 mm tjockt, antagligen tillverkade för sensträngar och för att de skulle låta bra redan som ny. När sen virket åldras blir det sprödare, tappar en del av sin klang och spricker. Lockribborna var dessutom några av de klenaste jag sett. Det positiva var att locket var X-ribbad i en variant som inte följer den vanliga Martin mallen. Mensuren var också väldigt lång, 65,5 cm vilket gör att strängarna får högre tension än normalt. Även greppbrädan var för tunn, ca 4 mm på kanten, vilket gör att halsen inte är riktigt stabil i infästningen. Parlor gitarrer före sekelskiftet 1900 har ofta tunna brädor, senare insåg man att man bör göra greppbrädan minst 5,5 mm tjock för att det ska hålla.

Farre hittade en gammal katalog med Bauer gitarrer.

Stall, översadel och stämskruvar saknades helt. En försvårande omständighet var att man satt på ett stort stall med två skruvar (liknande ett klassiskt stall antagligen) som lossnat och tagit med sig en bit av locket. Ändå värre var att man sågat ut två skåror i huvudet och massakrerat en del av de fina inläggningarna i pärlemor. Ursprungligen hade den här gitarren banjoskruvar i ett platt huvud. Sist men inte minst hade locket en massa sprickor och ca 15 cm bindning med inläggningar saknades. Locket var inte heller limmad mot sargen. Botten var i två delar när jag lossade den. Gitarren var inte i bästa skick! Kostade ändå ca 7000 kr med tull och frakt från USA.

Öppnade upp botten och fick lös celluloidlisterna hela. Med botten av var det en veckas limmande av allt som var löst. Svårast var det att få ordning på den helt lösa sargen där lockets bindning var skadad. Fick limma in mer gran längst kanten. Förstärkte bottenklossen som var klen och sprucken på mitten. Limmade in ny kerfing runtom för att kunna limma tillbaka botten, originalen var klena och i dåligt skick.
 

En lustig detalj är att både lock, botten och alla ribbor var infärgade i brun färg. Ett mode vid tiden antagligen. Locket hade ingen stallplatta under stallet (hade möjligen ursprungligen en liten lönnplatta), en stor stallplatta i gran limmades in för att täcka hålet och förstärka det tunna locket.  En bit gran limmades in från ovansidan för att fylla ut hålet i locket och ett nytt överstort stall tillverkades för att dölja lagningarna. Skruvhålen från det gamla jättestora stallet fylldes igen med gran.

Alla ribbor i botten fick vara original men limmades om. Den lösa biten och några sprickor fick en laglist på skarven.

 

Locket fick nya och kraftigare ribbor och laglappar på sprickorna. Jag följde originalets X-ribbning förutom runt ljudhålet. Limmade in en A-frame istället för att göra området runt ljudhålet stabilt. Stallplattan fick de vanliga pluggarna och förstärkningarna runt pinnhålen. Monterade också in en K&K mick innan botten limmades tillbaka i  min jigg.

Halsen fick en kolfiberstav och nya nickelband. Huvudets skåror jämnades till och lite mer rosewood fälldes in för att göra huvudet stabilt. Huvudet var tunnare än normalt, men som tur var har de dyra Waverly mekanikerna en smalare bottenplatta som precis passade på huvudets sida utan att sticka ut (mer än ett par tiondelar). Snygga och bra är de också!

Fick pärlemorbitar tillfrästa med CNC av polare Per Marklund (tack!). Tillverkade också de två bitarna list som fattades med hjälp av ihoplimmade kakor av plattor med mörkt och ljust trä som sedan listigt kapades till de 1 mm breda schackrutiga remsor som sedan kantades med vita, röda och svarta lister. Hålen mellan pärlemorbitarna fylldes med hudlim som blandats ut med lampsvärta och ebenholtsdamm.

    

För att inte halsen ska trycka in den mjuka granen i halsfickan frästes en lönnplatta in överst i halsfickan.

 

Halsen limmades i min jigg och en skruv monterades genom halsklossen på insidan.

 

Gjorde en översadelintonering och sågade upp spalter mellan strängarna i stallbenet som sedan fylldes med bitar av lönnfaner (en ny variant).

Gitarren låter fantastiskt bra och är väldigt vacker. Tyvärr törs jag inte lägga på kraftigare strängar än Newtone Heritage 0.11, men mer behövs inte. Det tunna locket och den stora kroppen samt X-ribbningen och rosewood i botten och sida ger en öppen och mjuk klang med ovanligt mycket bas. En perfekt fingerspelsgitarr. Ingen märkbar vargton med bra volym och sustain. Kort sagt, en av de GammelGura som låter bäst av de jag gjort hittills. En minnesvärd gitarr 🙂 Lite färdigbilder.

                

Lagningen av bindningen går knappt att skilja från originalet.

Med presspassning gick den precis in i ett Gator 3/4 case!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.