Det var ett tag sen jag gjorde ett blogginlägg, en hel del har hänt utom att jag orkat skriva blogginlägg. Bland annat blev det en vecka med lärlingen Daniel då vi jobbade med en svårt misshandlad Levin. Förutom misshandeln var den dessutom en av de minst påkostade Levin jag stött på.
Daniel är i grund och botten en elgitarrist och han har själv byggt flera såna, han är en mycket duktig gitarrist dessutom. Han hoppade på att vara lärling i en vecka för att lära sig mer om akustiska gitarrer. Levinen hade köpts på en loppis och var fult ådermålad med pensel och modern lack på hela kroppen. Greppbrädan hade också målats på. Det gick knappt att känna igen den som en Levin, men trots att den saknade både medaljong och serienummer fanns en Levin brännstämpel i botten. Då den saknade rosett och hade sju(!) kvistar i botten, sida och hals handlar det antagligen om en andrasortering som var billig när den såldes. Stallet var nedhyvlat och en av stämskruvknopparna saknades. Jag skulle själv inte ha köpt den…
Halsen i björk och den saknade medaljongen tyder på ca 1925 som årtal.
När vi plockade isär den blev det problem med botten då den var den tunnaste jag sett på en Levin, ca 2 mm på en av kanterna. Det gick bra, men tog dubbelt så lång tid. Botten hade 5 ribbor istället för 4 för att kompensera för den tunna botten, antagligen ett misstag i fabriken som räddades upp och användes i den här gitarren.
Det positiva var att halsen var smal och skön, den tunna botten var också en bra detalj.
Efter lite diskussion kom vi fram till att det bästa alternativet var att blåsa den helt ren från den fula moderna lacken och montera en ny greppbräda i rosewood. Ett nytt stall och nya stämskruvar var också nödvändiga. För att bevara ett litet minne från den förra renoveringen skulle en inläggning liknande dekorationsmålningen på toppen av huvudet fällas in.
Arbetet rullade på, vi jobbade hela veckan från 8:00 till 21:00 alla dagar. Daniel klockade 73 timmar för sitt jobb. Trots fliten hann vi inte få gitarren helt klar, det behövdes en och en halv dags jobb för mig för den sista tillverkningen av översadel och stallben samt justering. Att plocka bort den gamla lacken stal en hel del tid, det gjorde också jobbet att lägga på den nya lacken. Då jag själv var hårt drabbad av pollen just den veckan gick jag på halvfart, men bortsett från det rullade det mesta på bra utan stora misstag.
De flesta momenten fick Daniel prova på, utom några som det finns stor risk att göra fel på eller som tar lång tid för en nybörjare. T.ex. fräsa diket för kolfiberstaven eller tillverka stallet.
En del av sargen var extremt tunn med flera lagade sprickor, ett 0,6 mm faner limmades in på insidan. På bilden limmas dessutom ribban under greppbrädan som den sista ribban i locket. Den fick en extra stor radius för att undvika att behöva limma in en kil under greppbrädan.
Bilder från bottenlimningen. Botten fick 5 nya ribbor, i locket monterades en K&K mick. Självklart fick locket nya ribbor och en stallplatta i gran med fyra pluggar och knappar i bubinga runt strängpinnhålen.
Här ser vi Daniel som jobbar med inläggningen i ebenholts överst på huvudet kopierad från den gamla målningen.
Locket sandades och skrapades ned försiktigt för att inte tunna locket för mycket. Lite av tuschteckningar runt ljudhålet fick vara kvar plus andra defekter eftersom vi tyckte det såg coolt ut. Locket färgades lätt guldorange med hjälp av bets gjord av träspån av bubinga som fått dra i ren sprit. Botten färgades med brun “Carl Johan” Herdin bets. Flera varv spritlack primer och spritlack lades på, ett varv spritlack i botten fick dessutom en brun färg för att matcha färgen på halsen.
När jag mätte upp intoneringen hade jag förutom pollenallergin fått en släng av magsjuka. Kanske var det därför jag inte såg att stroboskop stämapparaten hamnat i ett “sweetener” läge utan att jag märkte det. Ägnade en halv dag till att mäta upp världens konstigaste intonering innan jag fattade att stämapparaten visade helt fel värden! Det vill jag inte göra om en gång till.
När stallben och översadel var på plats och efter tre dygns vibrering visade det sig att även en andra sorterings Levin med sju kvistar kan låta bra! Eftersom Daniel är elgitarrist fick det bli 2,3 mm vid 12:e bandet och tjocka E-strängen och 1,5 mm för tunna e.
Några dagar senare kom Daniel förbi och hämtade upp sin färdiga gitarr. Den kommer säkert till användning, den lät bra när han spelade på den 🙂
Fsntastiskt kul att få se alla momenten i en sån omfattande renovering!
Riktigt härligt hantverk.
//Per