Tre GammelGura

Har varit lite nervös för att att presentera de här tre GammelGura som jag gjorde i sommar. En gjordes för polare Björn Sohlin som jag spelar med i Roger & the Rockets de få gånger vi har en spelning. En amerikansk Stromberg -Viosinet från ca 1925 helt i mahogny. De två andra var fina och gamla Levin parlors. Fick in de två nya beställningarna inom ett par dagar och behövde pengarna. Trodde att det skulle vara ett snabbjobb där man kunde hitta synergieffekter under arbetet. Det visade sig vara precis lika mycket arbete som vanligt… mitt dåliga samvete beror på att jag tog mig an de här när de egentligen borde ställts alla sist i kön.

GG166, Stromberg-Viosinet ca 1925
Börjar med mahognyskutan. Björn har alltid tyckt om att spela på den här när han hälsat på hemma hos mig. Det är också en av de vackraste gitarrer jag haft i min ägo. Köpte den på amerikanska eBay för nära 10 år sedan. Det speciella huvudet är snyggt men väldigt opraktiskt när man ska byta strängar. Jag gjorde en av mina första renoveringar på den här utan att öppna upp den, men för att få det hela som det ska fick det bli en helt ny renovering med botten av.

Lossade bottenbindningen försiktigt då det inte finns schackrutiga celluloidbindningar att köpa. Fick lös den hel och kunde såga lös botten i skarven med en tunn japansåg. Som alltid är bindningen ca 3 mm för kort efter man lossat den då den krympt på längden. Min erfarenhet är att mahogny är svår att sprätta lös utan sprickskador, speciellt på en gitarr med lim som sitter bra som på denna. Bättre att offra lite av kerfingen och såga lös botten runtom. Blev ändå några sprickor i den känsliga cellulosalacken på botten vid halsklossen, men det gick att dölja helt OK senare då jag lade på spritlack.

Ribbningen byttes ut och den fick stallplatta i gran och pluggar. Jag använde ett Stewmac pyramidstall i den gamla renoveringen, men hade hyvlat ned den på höjden då halsen inte sattes om. Hade ett oanvänt likadant pyramidstall som ersättning. Stämskruvarna fick vara original och de är helt OK även om nya är tightare.

Greppbrädan i eboniserat fruktträ fick spettas lös och ersattes med en solid ebenholtsbräda. Det går aldrig att få lös såna här eboniserade greppbrädor, den kemiska processen förstörde all seghet i träet.  Bandade på med nya EVO gold banden som numera är standard på alla GammelGura. En kolfiberstav monterades i halsen. Björn, som spelar fiol, trivs bäst med en hals som är inoljad och inte lackad. Tog bort lacken på halsens undersida, betsade och oljade in. Blev en väldigt skön yta att ta på 🙂

Efter översadelintonering och montering av ett segmenterat stallben samt montering och justering av en översadel i ben blev den bra mycket bättre än innan. Mahogny ger en lite annorlunda klang än gran, lite krispigare. Kommer att få tillfälle att provspela den när jag hälsar på hos Björn 🙂

Det var en väldigt solig dag när jag tog bilderna och lite svårt att göra gitarren rättvisa.

GG164, Levin 1906 (4273 ) och GG165, Levin 1907 (5961)
Fick som sagt två beställningar inom en vecka. Två fina gamlingar från 1906 och 1907. Båda i bra skick, men den  från 1906 hade fått en renovering 1982 där man börjat sanda bort lacken på botten men inte gjort jobbet klart. Förutom det vanliga jobbet med en GammelGura fick jag för en gångs skull lacka om en trären botten. Både kunderna ville ha kvar original stämskruvar vilket är ovanligt. Men det visade sig att stämskruvarna fungerade oväntat bra då de har snäckan under kuggen, vilket innebär att strängdraget pressar ihop kuggen och snäckan tightare.

Tänker inte berätta så mycket om de här, det som gjordes var alla moment som ingår i en GammelGura, inklusive K&K mickar, bortsett från att jag inte monterade grommets på stämskruvarnas stolpar då jag ville hålla det lite mer original. Båda hade väldigt krympta bottnar och behövde en mittsticka i rosewood för att ersätta björkträet som krympt.

Några bilder från processen bjuder jag på. Den från 1906 hade  det mest krympta Levin lock med sprickor jag stött på. Det blev många laglappar i den 🙂

Den från 1907 var mer original, här är några bilder på insidan.

Några bilder efter limningen av greppbräda och replika stall, 1906:an och 1907:an.

Original stämskruvar.

Några bilder från bottenlimningen.

Här är bilder på de färdiga gitarrerna, 1907 till vänster och 1906 till höger med omlackad botten.

1907:an.

1906:an hade en mycket vacker celluloidplakett med färgtryck, den från 1907 hade ingen plakett alls vilket händer ibland.

Kan inte undanhålla ett mail från kunden med 1907:an, han blev väldigt nöjd! Den från 1906 blev minst lika bra 🙂

“Vill bara ge lite feedback!
Har spelat ett antal timmar nu i helgen, och min upplevelse är att gitarren levererar ljud och spelkänsla som är långt över min förväntan!
Den passar mej som handen i handsken, greppbräda, band, intonering, och inte minst ljudet är superbt!
Efter att ha läst om många av dina projekt så kände jag mej säker på att få tillbaka ett bra instrument, men just nu så sitter jag med ett leende och har svårt att sluta spela:)
Ser fram emot att få testa den på nån spelning här hemma när Coronan är över. Låter ju fantastiskt bra uppkopplad också.
 
Grymt bra jobbat!”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.