Senast färdiga GammelGuran är en Levin med flytande stall från 1929. Åren runt 1930 hade Levin några modeller som hade extra tjock hals och det här är en av dom.
Det här exemplaret hade genomgått en ”renovering” tidigare där botten, sida och hals slipats ren på lack. Locket var också omlackad, men hade åldrats med behag. Den enda originallacken som fanns kvar var på huvudets båda sidor. Stämskruvarna var udda och inte i bra skick. Stränghållaren var av den platta plåt typen (senare fick de dekorationer i form av utstansade mönster och Levin ingravering). Jag gilla de platta stränghållarna bättre då man kan dämpa metallklangen med en tjock svart svetstejp på baksidan. Den här fick två lager tejp för att verkligen bli av med den fula metalliska biklangen.
Greppbrädan i valnöt hade rejäl radius, mer än en Telecaster. Den byttes till en NOS Levin bräda i rosewood som jag fått av Tomas Fredholm som köpte upp ett lager när Levin lades ned. De nya brädan fick en rimligare radius på 10″ och slipades så tunn det gick för att kompensera för den tjocka halsen.
Vid renoveringen hade halsen epoxylimmats och jag var tvungen att nytillverka halsklossen. Det fanns också oförklarliga skador längst bak på gitarren som fyllts i med plastic padding och lite färg ovanpå… Bitar av sidan hade lossnat, jag fällde in nytt trä istället för plastic paddingen 🙂 En liten rest av paddingen finns i en spricka på locket, lämnade kvar det medvetet. Locket hade sina sprickor och några var OK lagade och andra fick limmas igen och få laglappar över sig på insidan. En trevlig egenskap hos locket var att den hade en fin krökning som hjälper till att hålla emot trycket från strängarna.
Hals, sida och botten är i vacker flammig björk. Botten hade en kvist som förr doldes bakom brun färg. Använde den bleknade originalbruna färgen som fanns kvar på baksidan av huvudet som mall (under stämskruvarna fanns en djupare brun färg) för spritlacken som lades på i flera varv. Det vackra virket i botten skimrar när man vrider på gitarren.
Kanten på botten hade slipats alldeles för rund under den förra renoveringen, jag löste det med att fräsa in en bottenlist i björk runtom för att få en normalare kant.
Nya stämskruvar monterades. Ett problem är att baksidan av huvudet inte är helt plan utan har en liten böj nära översadeln. Det gör att några stämskruvar går lite trögare än de borde, men det är inget stort problem.
Ribbade om lock och botten. I locket fick den ladder bracing högst upp och två längsgående ribbor under stallet. Ladder bracing under stallet är inte bra, ska det hålla blir locket för styvt. Tog ned tjockleken på de två ribborna under stallet så mycket jag tordes och jag måste säga att det här är den Levin med stränghållare som har låtit bästa av alla jag gjort iordning. Krökningen på locket gjorde att jag tordes ta bort mer trä från ribborna. Strängade upp med Newtone Masterclass 0.11 strängar.
Stallet är ställbart och high tech med två K&K pickups monterade. Den ena plattan tar upp locket och ger mycket bas, den andra tar upp mer av strängarna. Tillsammans blir det en bra mix. Individuell intonering gjordes med lösa bandbitar. Två små hål gjordes i locket för micksladdarna som döljs under stränghållaren.
Översadeln intonerades och greppbrädan fick mässingsband.
Är nöjd med resultatet. I min smak kommer aldrig en gitarr med konventionell stränghållare och flytande stall att låta lika bra som en gitarr med fast stall, men det här är den första med flytande stall som jag inte tröttnat på när jag spelar på den. Ett väldigt bra tecken 🙂
Tips på vårt man kan köpa flytande stall för flattops?
Vet inte riktigt, kolla på eBay är mitt tips. Tillverkar egna stall och har ett gäng över från billiga Levin parlors från 1930-talet.