Lärling i lokalen, en dagbok.
Dag1: Första dagen plockades båda gitarrerna isär i sina beståndsdelar. Sarg + lock, hals, greppbräda, stall, stämskruvar, översadel, ändknopp. Alla ribbor rensades ut. Alla lösa prylar hamnade i varsin plastlåda, stämskruvarna rengjordes med hjälp av ultraljudstvätten. Allt gick att få lös utan skador, den äkta Levinen’s hals och stall hade limmats om med snickarlim. Halsen blev sned, så stallet limmades lika snett och de gamla hålen för stängpinnarna pluggades igen. Så det kan gå när inte haspen är på!
Dag 2: Båda halsarna frästes och fick varsin kofiberstav inlimmad med epoxylim. Hålen för stämskruvstolparna i Levinen pluggades igen. Nässjö’s baksida var i imponerande solid masurbjörk och fick en mittsticka limmad. Båda bottnarna och locket på Levinen tunnades ned till ca 3 mm, locket på Nässjö hade rätt tjocklek(!). En spricka i locket på Nässjö limmades. Nya bättre ribbor tillverkades till lock och botten. Levinens bottenhalvor hade spruckit (lite snickarlim där också…), den plockades isär, fogen rensades från den vita sega kolan och slipades och limmades ihop med hudlim.
Dag 3: Alla ribbor limmade, bottnarnas och en av kropparnas ribbor grovformade. Hålen för stämskruvarna på Levinen omborrade med glesare mellan stolparna för moderna stämskruvar. Nya ämnen för greppbräda och stall på Levinen i rosewood utsedda och formade. Kolfiberstavarna som limmades i halsarna skrotade och slipade. Stallet på Nässjö som var fruktansvärt klumpigt gjord (men i rosewood) hyvlades tunnare och formades om, de 6 mm för stora hålen för strängpinnarna kläddes invändigt med faner för att passa normalstora strängpinnar. Stallet limmades.
Dag 4: Bottnarna och locket på Nässjö fick en sista justering och finputs. Förstärkningar limmades in vid strängpinnhålen i stallplattan och botten limmades. Ett pyramidstall tillverkades till Levinen och limmades. Stämskruvarna monterades fast, originalets strängpinnar rätades ut. Båda var trötta efter gårdagens dubbla pass. Ett besök hos Per Marklund och lite pitepalt till lunch hanns också med 🙂
Dag 5: Botten på Nässjö skrotades från överhäng, greppbrädan limmades på halsen och halsen limmades mot kroppen. Den nya greppbrädan på Levinen spårades upp, formades och limmades mot halsen. Ribborna i locket på Levinen formades och sandades. De runda förstärkningarna i stallplattan limmades och borrades upp. En K&K mick monterades och botten limmades. Snart är det två gitarrer igen
Dag 6: Levinens botten skrotad och halsen limmad. Nässjö fick greppbrädan slipad, banden monterade, kronade och polerade samt en ny översadel i ben. Vibreras över natten med löst monterade band så att gitarren sträcker till sig innan bandningen. Första bakslaget kom när Nässjös hals var fellimmad. 6 mm högt stallben på bas E fungerar inte och halsen fick brytas lös och limmas om. Halsinfästningen utan en äkta dovetail är väldigt lurig! Tror att felet kom när tvingarna drogs åt vid förra limningen. Blev perfekt andra gången 🙂
Dag 7: Lärlingveckan avslutad. En glad André Ferrandi åker hem med en av två GammelGura, en Nässjö Musikinstrumentfabrik Levin klon från ca 1925. Såna här brukar kännas som gitarren som snickrats till av den lokala timmermannen, lock och botten kan vara 5 mm tjocka och det mesta slarvigt gjort. Just denna var unik då både botten, lock och hals hade fina och rätta mått. Det enda som kändes igen var det extra blinget i form av bindningar och träval som också är vanligt på de här. Masurbjörk i botten och sida. Samt ett pyramidstall som var som en klumpekloss och osannolikt slarvigt tillverkad
Tunnade säkert 3 mm på undersidan av stallet och fick snygga till det som gick.
Levinen från 1918 blir klar under veckan som kommer. Två färdiga GG under en vecka är omöjligt, men den Nässjö han bara ville få reparerad förtjänade ett bättre öde tyckte jag. Blev några extra långa arbetsdagar!
Trodde inte att en musiker som trampar i samma skor som de tidigaste bluesgubbarna skulle komma förbi och spela in några låtar i min hemmastudio! André har en passion för den tidiga bluesen och en GammelGura ger honom precis det sound han är ute efter. Här spelar han ”Pony blues” på sin Nässjö, efter inspelningen kronades banden om då det inte blev riktigt som det skulle efter halsomsättningen, några noter ”frettade ut” ut lite.















