En ovanligt fin gammal Levin blev klar, från 1909 med ådermålning på botten och sida. Faktiskt inga sprickor, men tre kvistar i botten under ådermålningen. Det är ofta så att ådermålning/brun färg döljer virke av andra sorteringen. Original lönnbräda och stall byttes till replikas i rosewood. Originalstallet var av den triangulärt formade enklare typen, men det fick bli ett pyramidstall som onekligen är snyggare. Stämskruvarna byttes till nya och en K&K monterades in. Den mjuka halsen i al fick den vanliga kolfiberstaven.
Greppbrädan och ribborna i locket satt väldigt bra, däremot var alla bottenribbor på väg att lossna och botten kom lös väldigt enkelt. Två av kvistarna i botten doldes och hölls fast av laglappar 🙂
Tjocklekarna var bra, utom botten som var 3.5-4 mm tjock vilket är lite för mycket. Tog ned och jämnade till det jag tordes för att inte ta bort hela brännstämpeln som var gömd under Ungdoms Stjärna etiketten (vriden så att den som spelar kan läsa den!). Landade på ca 3,3 mm. Levin plaketten i celluloid på baksidan av huvudet som ursprungligen var tryckt med glada färger var helt vit, det är ingen tvekan om att det är en Levin men brännstämplen bör få vara kvar i alla fall.
De flesta trätvingar användes till botten och den första större limningen av ribbor i locket. Innan dess hann jag fräsa ut och limma kolfiberstaven i halsen och plugga hålen i huvudet för de nya stämskruvarna. Gammal al blir grön!
I den andra limningen av locket limmas A-framen runt ljudhålet. Ribborna korsar varandra och det är lättare att limma den nedersta ribban först än att limma båda på en gång.
Såg ut nytt virke till greppbräda och stall och spårade upp för banden. 63 cm mensur. Greppbrädan limmades till halsen.
Greppbrädan limmad och pyramidstallet format. Alla ribbor på plats.
Blev lite mycket lappar och text att rymmas på en liten yta. Bestämde mig för att Levin brännstämpeln var viktigare än den stora Ungdoms Stjärna etiketten som flyttade längre ned på botten. Limmade stallet som måste på plats innan botten limmas på grund av förstärkningarna runt stränghålen i stallplattan av gran. Lackade och betsade såret i lacken längs kanten av den nya greppbrädan, oftast är den nya brädan rak och den gamla lite kurvig längs kanten…
Stallplattan i form av ett kors gjorde jag smäckrare än tidigare, gav tvärliggaren en scallopering på ändarna för att inte göra locket alltför styvt då stallet är långt och man vill passera kanten (som är en anvisning för sprickor) med korset. Så får det bli i fortsättningen! Numera borrar jag först ett 3 mm hål i mitten av stränghålspluggen av hårt trä från insidan (limmad med hudlim som fått torka över natten), efter det använder jag en 5 mm träborr med spets i mitten. Då slipper man problem med att pluggen spricker eller går sönder när man borrar. Så här ska det se ut!
Lade in en sista förstärkning under greppbrädan, locket blev lite hanterat när jag lossade greppbrädan. Upptäckte att bottenklossen hade spruckit helt vid ändpluggen när jag monterade K&K micken. Limmade ihop och borrade in en rundstav i björk.
Botten limmas på plats.
Halsen limmas, greppbrädan slipas med lösa band till 0.2 mm relief. Banden monteras på riktigt och slipas in och kronas till 0.1 mm relief. Inga bilder på det momentet. Därefter mäts intoneringen upp och översadel och stallben tillverkas.
Lite småfix återstår. Borra in sidomarkörer, justera översadel och stallben, lacka på ett par varv spritlack och det som jag alltid glömmer – GammelGura etiketten 🙂
Här är lite färdigbilder, gitarren är extra blank då jag kommit på att man kan värma med en värmepistol på sprit- och shellacklack och få lacken blankare! Låter stort och bra med en shysst pianoklang på tjocka E-strängen.
Fantastisk!
Den ser ut som en riktig player! Den kommer säkert att strömma ut vackra melodier ur !
Kanon jobb Roger!
/
Jörgen W
Tack! Ja, den låter riktigt bra den där. Hämtas av kunden i lokalen på måndag 🙂