Få spritlack blank

Gjorde en trevlig upptäckt i lokalen idag. När man lackar med spritlack blir ytan oändligt blank men samtidigt ser man små ojämnheter i lacken från penseln. Min metod på alla GammelGura är att lacka två varv med slipning emellan ovanpå originallacken. Tar bort de värsta dingsen och ger ny kraft till lacken samtidigt som charmen i de gamla reporna finns kvar. Mellanslipar med 600 papper och en speciell olja som används när man franskpolerar. Sedan går jag på med finaste 000 stålullen för att ta bort det värsta blänket följt av handpolering till halvmatt.

Det blir bra, men inte riktigt så blank som man skulle vilja. MEN. Kom på idag att man kan försiktigt värma på lacken med en värmepistol på ca 300 graders värme. Som genom ett trollslag blir ytan blank men inte för blank! Precis som jag vill ha det 🙂

Pratade med Per Marklund och han hade stött på samma effekt. Det som händer är också att hela lackskiktet torkar ut och tjockleken minska på grund av det. Om man bara värmer på ett ställe kan lacken få en “grop” med lägre nivå där man värmt. Med tiden kommer hela lacken att toka ut och allt blir jämnt, men den torra ytan hindrar lacken under att torka ut helt för en tid om man inte skyndar på processen med värme. Jag gör det på hela gitarren så det är inget problem för mig.

Om den gamla lacken inte är “solid” spritlack utan nån annan typ av lackblandning kan den lacken reagera och krackelera av värmen. Det gäller att vara försiktig. Levin’s lack på 1940 talet är en gåta (nån sorts shellack/cellulosa/olja blandning) och den går inte att värma hursomhelst.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.