Gerdin harpgitarr

Känns skönt att bli klar med den här, ett objekt som legat i träda sen förra året. Mycket extra jobb på den då den har två halsar och ett case som måste renoveras! Det är en Gerdin harpgitarr från ca 1900. Väldigt fint bygge och kostade nog en slant när det begav sig. Det utsirade stallet är ett imponerande hantverk, fina stämskruvar och ebenholtsbräda. Dessutom ett specialgjort case.

Nåväl. Kunden ville få den spelbar med ett bra ljud. Det blev X-ribbning i den för att hålla för alla strängar och en kolfiberstav i halsen. En K&K mick monterades med hela 5 givare, tre för gitarrdelen och två till bassträngarna. Får man bara plats med alla sladdar kan man parallellkoppla givare från flera K&K mickar, de två extra gick att löda fast även om det blev trångt.

Nu är det så länge sen jag limmade in ribborna att jag nästan glömt vad jag gjorde. Men originalet hade ladder bracing med en extra mässingsstång mellan hals och bottenkloss. Stången hjälpte till att hålla ihop gitarren men är inte bra för ljudet. Den nya X-ribbningen är stark nog att hålla ihop gitarren så den (som var likadan som mässingsstången som förstärker huvudet) plockades bort. Det extremt stora stallet i svartmålad lönn bidrar till att locket klarar av strängdraget.

Gitarrsträngarna blev Martin 0.11 på begäran av kunden, basarna fick bli ett set nylonsträngar för att inte dra sönder gitarren i onödan. Stämningen är F G A B C D (EADGBe) på de tolv strängarna.

Ett problem som dök upp när jag började stränga på gitarren var att brytningsvinkeln på båda översadlarna och stallen var väldigt flack. För att få tillräckligt tryck på benen från strängarna fick jag montera tre “strängträd” i form av små mässingsöglor tillverkade av små mässingsspikar på de tunnaste gitarrstängarna strax bakom stallbenet. Stallet förlängdes i framkanten med ebenholts för att ge plats till ett intonerat stallben. Banden på gitarrhalsen lutade också så att stallbenet inte behövde vridas lika mycket 🙂

För att få tryck på översadeln för bassträngarna använde jag 5:e stämskruvstolpen som ett “strängträd”. Borrade ett extra hål i den 6:e stämskruvstolpen för att göra plats för de tre första bassträngarna.

Nu spelar den rent utan att strängar hoppar ovanpå benen och skorrar när man slår an hårt. Stämskruvarna var väldigt påkostade och fungerar bra.

Gitarrhalsen fick översadelintonering och ett uppsågat solitt stallben. Vilken lättnad när det solida stallbenet sågades upp! Gitarren öppnade upp sig och allt kändes plötsligt väldigt bra, innan var det en tight och jobbig klang från det solida stallbenet…

Caset var en historia för sig själv. Den var bygg med solid lönn i lock och botten, solid ek i sidorna och lind i de böjda ändarna. Allt limmat med hudlim, filten inuti hade stagats upp med böjd pappkartong under så att gitarren skulle passa precis i en fördjupning formad som gitarren. Problemet (förutom att allt hudlim var gammalt och sprött och hade lossnat här och var) var att det solida virket hade krympt. Och inte lite heller! Speciellt locket som var ca 1,5 cm smalare nu än när caset byggdes. Fanns inget alternativ annat än att klyva locket längs med och limma in en eklist för att kunna få locket att passa själva lådan. Allt inkråm i lådan måste plockas bort också för att gitarren skulle få plats, fick t.om. tunna sidan vid stämskruvarna för att den skulle gå in! Återanvände det gamla tyget, man kan se den ursprungliga formen på inkråmet på sista bilden. De flesta fogar limmades om. Det fina handtaget var rejält, men låshakarna var alldeles för klena. Hittade några fina rejälare ersättare i mässing. I den första bilden finns gitarren inuti lådan 🙂

Min verkstad är inte gjord för så stora saker som det här caset, tog fram stora cirkelsågen och de längsta limknektarna och improviserade mig fram!

Den låter väldigt bra och modernt pga X-ribbningen. Fin klang och det där extra strängreverbet från bassträngarna. K&K mickarna ger ett helt OK balanserat ljud från alla strängar. Bassträngarna låter de med men jag är inte rätte mannen att spela på såna här!

Tycker formen är vacker och stallet snyggt i all sin prakt även om jag inte är en fan av instrumenttypen 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *