Är mycket nöjd med den senaste GammelGura’n. Till skillnad från en del andra objekt gick den här som tåget, inga stora problem på vägen. Tycker också att översadelintoneringen och kompositstallet har ”landat”, har hittat bra sätt att jobba har skaffat en del nya och bättre verktyg för att underlätta arbetet. Jiggarna för bandning och halslimning och det faktum att jag alltid mäter in stallbenet numera gör att misstagen blir allt färre.
Det enda problem jag lärde mig av på denna var att originalstallen i lönn/päronträ är för mjuka. Stallbenet vill töja på träet och luta framåt trots att det är presspassning utan strängtryck på stallbenet. Gjorde ett omtag och tillverkade en replika i rosewood istället.
Den här är en typisk Tysk parlor från ca 1915 plus minus 5 år. Original stämskruvarna var ”felvända” vilket alltid är ett tecken på en äldre gitarr. Mycket lik den jag gjorde iordning som lokalgitarr. Tycker ändå att denna låter snäppet bättre, kan vara stallet som skiljer. Den hade renoverats tidigare, en stor bit av botten var ersatt av ett nytt mjukare trä. Limmade på en bit faner på insidan för att göra lagningen starkare. Botten och sida hade också lackats på med lite rödare spritlack än originalet, några gamla rinningar syns även om jag putsade bort det värsta. Annars i helt OK skick, ett 10-tal små maskhål i botten och sida är bara charmigt tycker jag! Halsen är precis i min smak med en fin avrundad V form och lagom tjock. Locket hade lossnat i purflingen, fick lägga in en extra kerfing på insidan och lägga in rosewoodlister i sprickan.
Tog några bilder innan jag limmade botten.
Låter väldigt bra, komposit stallben äger! Lite finbilder.