Batch: Limma ribbor

Det har gått trögt med batchen, var tvungen att städa undan en hel del reparationer och specialprojekt som hopat sig. Men en sak har jag gjort och det är att limma alla ribbor i botten och lock.

Det första som ska göras är att se till att lock och botten har rätt tjocklek. Botten kan köras i valsputsen om den inte är alltför krökt. Locket är besvärligare då man måste använda den tandade lilla hyveln för att ta bort det värsta och sen slipmusen för att jämna till.

Märker ut mitten för att kunna limma in ribborna rakt och kapar till alla ribbor.

Limmar ihop vingarna på stallplattan med mittendelen separat.

Ribborna och stallplattan limmas sen i omgångar.

   

När alla ribbor var limmade i batchen var jag lite less på de mothåll i aluminium som jag använder för att fördela trycket. Hittade en passande aluminiumlist som jag kommer att använda nästa gång. Listen kan kapas till rätt längd och är skonsammare mot toppen på ribban som ska limmas. Små styrlister i lind ser till att den inte kan vrida sig på de triangulära ribborna. Ribban under greppbrädan görs inte till en triangel och då kan man använda U-listen som den är.

     

För de de X-ribbade görs krysset först och limmas ihop innan den limmas in i locket. Passar också på att triangulera ändarna i det limmade krysset. Höll på att sticka mig i ögat med det här lösa krysset, tur man har glasögon!

   

Limningen görs i flera moment, det tar längre tid att limma en X-bracing. Här skulle en go-bar vara mer praktisk.

   

Efter alla specialjobb och reparation som städats undan ska det gå snabbare med batchen framöver.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.