GG92

Är mycket nöjd med den senaste GammelGuran. Kändes skönt att jobba med en helt ”vanlig” Europeisk parlor efter flera lite besvärliga jobb innan. Nya metoder och verktyg gjorde den bättre än de flesta GammelGura jag fått klar innan den här. Varje projekt ger nya erfarenheter och bättre resultat i detaljer på nästa 🙂 Nytt på denna är att jag  tog ned dimensionen på ribban bakom stallet och jag fick lite mer bas ur gitarren på så vis. Använde min nygamla polermaskin och Autosol på banden som blev blankare än de brukar, mellanslipning med våtslippapper mellan spritlacklagren gav en silkigare och finare yta på kompletteringslacken. Lyckades perfekt med placeringen av stallbenet på stallet och halsvinkeln, alltid lite av ett lotteri men med min jigg för att limma halsen går det allt bättre.

Gitarren var av finare slag med vackra pärlemorinläggningar runt ljudhålet och braz rosewood bräda. Europeiska parlor gitarrer med rosewoodbräda är för det mesta lite nyare än de som har svartmålad lönnbräda. Tippar att den är från ca 1915-1920 och tysktillverkad. Man hade finare ögonlönn i botten och som nästan alltid i sådana här i form av ett fanér. Botten var ett tvålager laminat med enklare lönn (eller al) på insidan.

För att täcka kanten på botten hade man lagt på en list i trä. Det gjorde det betydligt svårare att sprätta lös botten, men det gick ovanligt bra och hela trälisten var hel när jag var klar. Några sprickor från sprättningen fick limmas. Efter demonteringen av botten, hals och greppbräda var läget denna:

Gitarren hade varit med om en tidigare reparation då halsfoten i form av en glasstrut spruckit och halsen limmats om. Locket under greppbrädan var misshandlad. Men förutom några få sprickor i lock/botten var den ovanligt hel. Tjocklekar på lock/botten/sida var bra. Bottenribborna var extremt överdimensionerade i vanlig ordning. Ribbningen i locket var helt OK om än inte som jag vill ha den, förstärkningar vid ljudhålet hade hjälpt gitarren överleva utan att vika in sig på mitten. Huvudet på den V-formade halsen hade en lite större vinkel än vanligt.

Greppbrädan i bra skick, men lite tunn och dessutom inte plan på översidan. När jag skulle plana den försvann säkert 2-3 mm för att kunna jämna ut en svacka på mitten. Ville spara det fina virket och hudlimmade in en shim i rosewood under brädan för att kompensera. Bandplaceringen var riktigt bra på originalbrädan. Ett stort hål för en träskruv vid 12:e bandet borrades ur och ersattes med ny rosewood och en pärlemordott.

Stallet saknades och jag gjorde en replika i ebenholts. Lite enklare att tillverka med min lilla bandsåg istället för sticksågen! Nya oskårade strängpinnar med inborrade 4 mm pärlemordottar. Ytan under stallet var kexigt så jag fräste bort och limmade in en ny bit gran för att få en jämn yta att limma stallet på.

Tog några bilder innan jag limmade botten i min bottenlimmningjigg. Monterade en klenare ribban bakom stallet, gjorde också ”krysset” vid stallplattan lite längre för att hålla för rotationskraften. Täckte över hela det kexiga området under greppbrädan med en bit gran. I övrigt min vanliga ribbning med en A frame vid ljudhålet och mera vettiga ribbor i botten. En K&K mick monterades, tar 5 minuter när botten är uppe!

Halslimmningen, bandningen och justeringen gick som den skulle. Gjorde min översadelintonering och tillverkade ett komposit stallben med gran mellan benstolpar. Gick som smort 🙂 Nya stämskruvar borrades in och monterades. Kunden ville ha så glesa strängar det gick att få, slipade banden väldigt tvärt vid ändarna och separerade strängarna det som gick vid stränghålen. Vibrerade in den under tre dygn och hann inte spela mycket på den då det var en lokal kund som hämtade den direkt när den blev klar. Önskar jag fått spela lite till på den, gillade den skarpt! Lite finbilder.

Några närbilder.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *