Demo översadelintonering och komposit stallben

Ägnade ett par timmar till att göra enkla demos för att demonstrera översadelintoneringen och komposit stallbenet. Två småmebranmickar i stereoposition utan någon som helst effekt. Använde lokalgitarren (som det står ”Tages” på!) för stallbenen och senast klara GammelGura 69 för översadelintoneringen. Två snarlika Europeiska gitarrer från ca 1910.

Tre stallben, två komposit stallben med gran och ceder och ett solitt stallben i ben.

Översadelintonering kombinerat med ett intonerat komposit stallben på GammelGura 69.

Demo översadelintonering (GammelGura 69)

Översadelintoneringen demonstreras med lite planlösa öppna ackord och annat. Ibland stämmer det inte helt då jag trycker hårdare än jag borde, men man hör i alla fall att det mesta stämmer som det ska.

 

Försökte spela samma snuttar med de olika benen. Alla låter bra, men lyssnar man noga hör man att tagningarna med komposit stallben har mer lyster och är inte lika platt som det vanliga solida stallbenet. Ceder har en mörkare klang än gran. Skillnaden är större i verkligheten som alltid! Lokalgitarrens stallben är lite slarvigt intonerade, jag ska se över den i gran och få den att stämma som den ska!

Demo solid bensadel (”Tages”)

 

Demo komposit stallben med gran (”Tages”)

 

Demo komposit stallben i ceder (”Tages”)

 

Gitarrerna är snarlika både i utseende och ton, men GammelGura 69 är snäppet vassare 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *