GG183; Levin 1915

Den tredje i batchen som blivit klar är en Levin från 1915. Den är lite ovanlig då den har en mörkt brunröd färg, oftast har liknande Levin parlor en ljusare gulbrun färg. Det är möjligt att det här är mer likt originalet och att den röda färgen ännu inte blekts av solljus. Historien bakom gitarren är att den upptäcktes i ett nyköpt gammalt hus, säljaren lät den ingå i köpet. Den kan ha varit skyddad i mörker många år och som tur var hade man inte stämt upp strängarna på den

Den var i ovanligt bra skick utan sprickor i lock eller botten, förutom botten som hade en liten spricka i mittfogen. Både lock och botten var tjocka, ca 4 mm i locket, och fick tunnas ut rejält med valsputsen på botten och hyvlar i locket. Botten behövde inte tunnas alltför mycket, delar av brännstämpeln kunde bevaras. Halsen i mjukt poppelträ hade några mindre skador från ett capo. Stämskruvarna var inte i bästa skick och byttes ut till nya.

Originalstallet var av den enklare triangulära typen och väldigt högt. Den och greppbrädan i valnöt byttes ut till Madagaskar rosewood, stallet byttes till ett replika Levin pyramidstall. Halsen i mjuk poppel fick en kolfiberstav och en träskruv genom halsklossen, den senare för att förstärka den svaga infästningen utan dove tail. Greppbrädan fick en 16´radius och stallet ett segmenterat stallben. Alla ribbor byttes ut i vanlig ordning, den tredje ribban i botten gjordes platt för att göra botten mindre styv. Översadelintonering, stallplatta i gran och pluggar samt en monterad K&K mick gjorde GammelGuran komplett.

En sak som jag jobbat med på senare tid är att limma halsen i rätt vinkel. Inpassningen av halsen gör jag numera i två steg, en gång med stallet men inte botten limmad, och en andra gång då botten är limmad och innan halsen limmas på plats. Första gången ser jag till att sidorna har ungefär rätt form, med botten som facit, med hjälp av en gängstång mellan hals- och bottenklossen och två spännband tvärs sidorna. Med ungefär rätt form på sidorna får halsklossen nästan samma vinkel den har med botten limmad på plats. Att göra inpassningen av halsen i två steg underlättar inpassningen, i alla fall den andra gången som blir mer en finjustering.

Bottenlimningen gick bra som den alltid gör med min tving-jigg. Eftersom botten alltid är lite krympt, måste en del av kanten på botten i midjan skrotas bort med en vass kniv och filar. Med förstoringsglas och största försiktighet och lite tålamod kan man göra det utan att skrapa bort den tunna lacken på sidan nära fogen. Den trävita ytan betsas sen till samma färg som botten och sida. Normal passar Herdins “Carl-Johan” bruna bets på en gulbrun Levin parlor, den här gången fick jag blanda i lite röd färg för att matcha bättre.

Intoneringen gick bra och stallbenet fick en höjd på ca 4 mm vilket är idealiskt. Greppbrädan fick EVO FW74GOLD band, de nya stämskruvarna fick 12 bussningar på stolparna, en knopp på halsfoten och min variant på StrapKeeper monterades. Det sista som gjordes var sidodottarna i 2 mm pärlemor och etiketten, den sista glömmer jag alltid bort! Efter tre dygns vibrering öppnade den upp sig som de alltid gör med längre sustain och bättre ljud.

Eftersom det var snöstorm ute fick jag ta bilderna på den färdiga gitarren i lokalen. Ett Gator 3/4 case passar perfekt till Levin parlor gitarrer.

Här ser vi den i sitt rätta element, inspelningsstudion i det gamla huset!

7 Comments

  1. Underbart att läsa om processen Roger! Gitarren är fantastiskt fin, skönspelad och låter ljuvligt 🙂

    Jag har inte hunnit spela in den ännu, vilket är mitt kommande största användningsområde eftersom jag sitter och skriver och producerar långt mer än jag står på någon scen.

    Ser fram emot att spela in den och se hur det blir 🙂

    Sista bilden är dock inte tagen i huset där den hittades utan den är tagen i min studio på Art Factory Örnsköldsvik i gamla Sjöbloms Cykelverkstad

  2. Hej! Jag håller med kommentarerna ovan!!
    Oerhört intressant att läsa om dina ingrepp i gitarrerna, Roger, likt motsvarande kirurg, och så glad över att du är så transparent med vad du gör. Du gör ett fantastiskt jobb med dem.
    👍🏽👍🏽👍🏽👍🏽👍🏽👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼
    /Mårten Vinterbäck
    Lycklig ”Gammelgura-ägare” sedan 2018 (tror jag det var..!)

Lämna ett svar till Niclas Lundin Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.