GG158, Europeisk ca 1910

Den enda i pågående batch som valts ut från väntrummet var en Europeisk parlor från ca 1910. Den hade en härlig patina med gulnad lack på den pampiga pärlemorrosetten. Jag har sett flera liknande gitarrer med samma rosett, de tillverkades och såldes till flera gitarrfabriker vid den här tiden. Den hade lite finare lönn i botten och sida och var i bra originalsskick.

Bindningen runt botten i trä är en komplikation, det går sällan bra att lossa botten i fogen då bindningen är lite bredare än botten är tjock. Det bästa man kan göra enligt tidigare erfarenhet är att såga lös botten, vilket jag gjorde. Problem uppstod vid hals- och bottenklossen, jag var tvungen att släppa taget och såga bort toppen på båda då botten sluttade mer än vanligt och det var svårt att följa fogen med sågen. Fick lös botten i ett stycke inklusive bindningen runtom. Limmade in nytt trä ovanpå båda klossarna. Botten hade krympt ovanligt lite.

Tunnade botten lite, locket hade bra tjocklek. Jag hann limma alla ribbor inklusive den kritiska under greppbrädan innan jag kom på ett nytt sätt att säkert justera in halsen utan att behöva limma in en kil eller slipa ned änden på greppbrädan. Med min nya jigg kan jag fixera formen på sidan mot bottens form och sen hitta den rätta vinkeln till stallet med halsen. Då kan jag se om ribban under greppbrädan måste krökas mer eller plattas ut för att greppbrädan ska kunna limmas platt mot locket utan kilformad shim eller slipning. Som tur var råkade standardformen på krökningen av ribban under greppbrädan passa perfekt mot greppbrädan 🙂

Ett replika stall och en ny greppbräda med 16″ radius tillverkades i Madagaskar rosewood. Med hjälp av några tvingar kan jag justera in halsvinkeln även utan botten och med en lös hals och greppbräda. De runda dekorationerna på spetsarna av mustaschen tillverkade från scratch, tidigare har jag använt toppen på gamla strängpinnar, men att göra nya är lite enklare.

Gitarren fick en kolfiberstav i halsen, K&K mick och nya stämskruvar. Bottenlimningen gick utan problem då botten passade bra, använde ett tvärgående stag och lite extra kraft i tvingarna för att pressa in sidorna exakt mot botten. Att skrota kanten av botten går inte då man har en bindning ytterst. Det gick eftersom botten hade rymp mindre än vanligt och för att sidorna och kerfingen var flexibla.

Greppbrädan bandades på med hårda mässingsfärgade EVO band. Mätte upp för intoneringen i översadel och stall och tillverkade ett segmenterat stallben.

Gitarren lackade ett varv med klar spritlack, halsen hade gropar från ett medeltida capo som fylldes igen med segt superlim som sedan lackades över med flera varv svart spritlack. Den fick ett distinkt ljud med bra separation och hög volym, kommer att passa bra för fingerspel 🙂

3 Comments

  1. Dear Sir,
    May I ask on what you come to the conclusion that it has been made around 1910? I have an almost similar instrument but everything refers to an earlier date. The tuners on mine for instance are stylized elephants.
    I can send you pics if you like.
    Regards,
    Chris Erwich
    Holland

Lämna ett svar till Roger Häggström Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *