GG143, den första nylonsträngade GammelGura’n

Gjorde ju ett klavertramp tidigare och byggde om en gitarr från “väntrummet” till stålsträngar när den skulle ha varit med nylonsträngar. Allt löste sig och ett nytt objekt valdes ut till ett nytt försök.

Det är en typisk Europeisk parlor från ca 1910 av lite större modell. Stallet var omlimmat, det fanns sprickor i lock och botten. Men annars i bra skick förutom guldfärg som sprayats på stall och strängpinnar 🙂 Gitarren plockades isär utan större problem, inga moderna lim eller lacker hade använts vid tidigare reparationer vilket alltid ger det bästa utgångsläget.

  • Total längd:  92 cm
  • Lock (övre rundel, midja, nedre rundel): 23,5 –  17 – 30,5 cm
  • Sida (halskloss, midja, ändkloss): 7,2 – 8,0 – 8,2  cm
  • Hals: Svag V-form
  • Översadel:  47 mm
  • 12:e band:  58 mm
  • Mensur:   62,5 cm
  • Lack: Sprit
  • Vikt: 1141 g

Greppbrädor i svartmålad lönn är coola och kan återanvändas (inget fel på klangen och den lätta vikten), men det är mer jobb att behålla den än att tillverka en ny. Man är för det mesta (alltid) tvungen att planslipa brädan och då försvinner den vackra patinan. Banden sitter nästan aldrig på rätt ställe och den relativt mjuka lönnen brukar ha rejäla spelgropar högst upp. Den här fick en ny i rosewood.

Ändå svårare är det att behålla svartmålade lönnstall, lönnen är för mjuk för att klara av ett infräst stallben. Vridningen på stallbenet från strängdraget gör att träet ger efter framför stallbenet och man får en glipa i det utfrästa spåret och ett lätt lutande stallben. Stallet bör göras i ett hårdare träslag. Den här fick ett matchande stall i rosewood.

Stämskruvarna på den här var vackra med knoppar i horn, men kunden ville ha nya och bättre fungerande stämskruvar. Ersattes med Stewmac Golden Age som är min standard.

Eftersom den här skulle få nylonsträngar fick lock och botten klenare ribbning än normalt och ingen extra lockribba bakom stallet. Botten tunnades ut medan locket hade bra tjocklek ca 3 mm. Botten fick en extra platt ribba.

Översadelintonering är inte lika nödvändig på en nylonsträngad gitarr och man får inte samma effekt av segmenterat stallben och pluggar. Nylonsträngarna är lite mer som gummiband och det är inte lika viktigt att änden på strängen är fast förankrad. Ingen översadelintonering på den här, men jag gjorde ändå pluggar och kommer att testa ett segmenterat stallben och se om det ger någon effekt utöver det solida stallben som syns på bilderna.

Svårigheten och det som skiljer mellan en nylon- och en stålsträngad gitarr är halsvinkeln. Halsvinkeln måste vara brantare på en nylonsträngad för att få upp strängarna till 3,5 mm (eller mer) istället för 2,5 mm vid 12:e bandet. Samtidigt som stallbenet ska ha en lagom höjd på ca 3-4 mm. Mätte och funderade och istället för att en linjal ovanpå banden ska smeka översidan på stallet som på en stålsträngad gitarr, träffade linjalen 2 mm under stallets yta i mitt första försök. Det visade sig resultera i ett stallben på 5 mm vilket var för högt. Halsen gav efter ca 0,5 mm vid stallbenet med strängarna uppspända på den här gitarren vilket inte underlättade. Fick sätta om halsen och sikta på 3,5 mm under stallets yta vilket blev bra. 3-3,5 mm under stallets yta är ett bra mellan tummen mått nästa gång jag ska limma en hals på en klassisk gitarr. Den branta vinkeln innebar också att greppbrädan fick bli tunnare i en kil ovanpå locket längst ned för att vara rak över banden.

Gav greppbrädan en minimal 20″ radius och flyttade över originaldottarna från den gamla brädan.

Med nylonsträngar och ett pinnstall är ett bra knep att köpa 4 mm glaspärlor med hål som finns i knep&knåp affärer som t.ex. Panduro och använda som strängkulor. Strängen sticks in i hålet i pärlan och en enkel knut (den första när man knyter ett skosnöre) knyts bakom pärlan som stopp, en dubbelknut bara på den tunnaste strängen. Brukar fästa strängens ände i skruvstycket för att kunna dra åt knuten hårt.

Som många av de här Europeiska parlor gitarrerna är den gamla spritlacken porös och väldigt känslig för stötar. Man får vara försiktig med den då den gamla lacken under den nya spritlacken kan krossas av en stöt och pulveriseras till ett vitt pulver. Finns inte så mycket man kan göra åt saken, det man inte vill är att rensa giarren från lack och ta bort den vackra patinan! Lade på några extra varv spritlack på locket av den anledningen.

Justerade in en stränghöjd på 3,4 mm 12:e tjocka e och 2,8 mm 12:e tunna e. Relativt lågt justerad, men stallbenet kan shimsas upp.

Har lite erfarenhet av nylonsträngade gitarrer, men tycker att den låter bra!

 

3 Comments

Lämna ett svar till Anonym Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *